AS345 Haber Toplama ve Yazma Teknikleri

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS345
Ad Haber Toplama ve Yazma Teknikleri
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN


Dersin Amacı

Derste öğrenciye öncelikli olarak haberin tanımları anlatılacak, bu kapsamda haberde objektiflik değerlendirmesi yapabilmesi sağlanacaktır. Ders kapsamında ayrıca öğrencinin yetkin olmasının sağlanacağı alanlar haberin türleri ve temel unsurları, haber dili, haber yazım kuralları, haber kaynakları, soru sorma teknikleri ve redaksiyon olarak sıralanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders haber toplama ve yazma kurallarına dair temel bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. Böylece öğrencilerin mesleğe donanımlı bir biçimde hazırlanması sağlanmaktadır. Ayrıca ders çerçevesinde öğrencinin teori ve pratiği birleştirerek, yeni iletişim teknolojileriyle donatılan basın dünyasında kendine yer bulmasının sağlanması amaçlanmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Erkan Yüksel & Halil İbrahim Gürcan, Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi.

Notlar

BİA Kitaplığı: https://bianet.org/bianet/sayfa/bia-kitapligi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Haber toplama ve yazma teknikleri konusunda temel bilgi ve becerilere sahip olur.
ÖÇ02 Haber yazarken neden objektif olunması gerektiğinin bilincine varır.
ÖÇ03 Haberin temel unsurları konusunda doğru bilgi edinerek, donanımlı bir gazeteci olur.
ÖÇ04 Haberin dilini öğrenerek, hedef kitleyle doğru iletişim kurar.
ÖÇ05 Farklı basın yayın organlarına uygun haber yazma kriterlerini öğrenerek, çalışma alanlarını genişletir.
ÖÇ06 Soru sorma tekniklerini kullanarak, haberin taraflarından en doğru bilgiyi alma yetisini kazanır.
ÖÇ07 Sektörün ihtiyacı olan bilgi ve becerileri kazanarak, donanımlı bir gazeteci adayı olur.
ÖÇ08 Haber yazma kurallarının bir parçası olan redaksiyon kavramını öğrenir ve bu kavram çerçevesinde imla kurallarına uygun haberler yazar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders bilgilendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Gazeteci kimdir - Gazeteciliğin evrimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Medya organizasyonları ve işlevleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Haberin çeşitli tanımları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Haber türleri Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Haberin unsurları Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Haber kaynakları Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Haber üretim süreci evreleri Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Haber yazma teknikleri Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Soru sorma tekniklerive haber yazma Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Haber girişi örnekleri Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Farklı medya ortamlarına uygun haber hazırlama ve redaksiyon Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Uygulama 1 Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Uygulama 2 Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS