AS338 Belgesel

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS338
Ad Belgesel
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN


Dersin Amacı

Belgesel sinema alanındaki farklı yaklaşımları tarihsel arka planı içinde ele almak ve bu yaklaşımların sosyal bilimler alanındaki kavramlarla ilişkilerini tartışmaktır.

Dersin İçeriği

Belgesel filmin başlangıçları, propaganda amaçlı belgeseller, belgesel tarih ilişkisi, etnografik belgesel gibi konular işlenecektir. Kuramsal tartışmaların yanı sıra, bu tartışmalara ilişkin uygulamalar da yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Ön Koşul Yok

Kaynaklar

Saunders, Dave. (2014) Belgesel. İstanbul: Kolektif Kitap. Petric, Vlada. Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm. Çev. Güzin Yamaner. İstanbul: Öteki Yayınevi. Hülya Doğan, (2013). “Antropolojinin Görseli Yeniden ve Yeniden Keşfi: Görsel Antropoloji”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergi (36): 74-85. Hasan Akbulut, “Bellek Olarak Belgesel Sinema: Son Dönem Belgesel Sinemasına Bir Bakış” sinecine 1(2), (2010):119–124.

Notlar

Giorgio Agamben, Tanık ve Arşiv: Auschwitz’den Artakalanlar. Çev. Ali İhsan Başgül. Ankara: Dipnot Yayınları. Primo Levi, Boğulanlar Kurtulanlar, Çev. Kemal Atalay, İstanbul: Can Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Belgesel sinema tarihi içindeki farklı dönemleri ve yaklaşımları tanır.
ÖÇ02 Belgesel sinema ile ilgili temel kuramsal tartışmaları açıklar, bu tartışmaları kurmaca sinema alanı ile karşılaştırır.
ÖÇ03 Belgesel ile farklı sosyal bilim alanları arasında kavramsal bağlantılar kurar.
ÖÇ04 Belgesel projeleri geliştirir, belgesel film yapımının aşamalarını uygular.
ÖÇ05 Etnografik yöntemin belgesel sinemadaki uygulamalarını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Belgeselin başlangıçları İzleme/Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dziga Vertov ve sine-göz İzleme/Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kısa belgesel örnekleri İzleme/Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Deneme film İzleme/Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Belgesel ve tarih İzleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Projeler - tartışma Proje Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav İzleme/Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Etnografik belgesel İzleme/Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Toplumsal tipler İzleme/Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkiye'den Örnekler İzleme/Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Belgesel filmde röportaj teknikleri İzleme/Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Belgeselde Ses Proje Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Projeler - Tartışma II Proje Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Genel Değerlendirme Proje Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları I İzleme/Okuma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları II İzleme/Okuma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS