AS348 Enformasyon Ağları

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS348
Ad Enformasyon Ağları
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN


Dersin Amacı

Enformasyon toplumu kuramlarını ele almayı ve medya ve enformasyon teknolojilerinin tarihsel gelişim aşamalarını incelemeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğinde enformasyon kavramı, medya ve enformasyon teknolojilerinin tarihi, fordizm/post-fordizm, modernlik/post-modernlik tartışmaları, ağ toplumu gibi konular yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Williams, R. (2003). Televizyon: Teknoloji ve Kültürel Biçim. Türkbağ, A. U. (çev.), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma: Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları (çev. Küçük, M.). Ankara: Dost Kitabevi.

Notlar

Zeka, N. (1990) Postmodernizm: Jameson, Lyotard, Habermas, İstanbul: Kıyı Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Enformasyon toplumu kuramlarını tanır.
ÖÇ02 Enformasyon ve ağ kavramlarının tarihsel arka planını değerlendirir.
ÖÇ03 Teknoloji ve toplum ilişkisi ile ilgili temel yaklaşımları açıklar.
ÖÇ04 Enformasyon teknolojilerinin gelişimi ile birlikte siyaset, hukuk, sanat gibi alanlarda ortaya çıkan yöntem ve sorunları inceler.
ÖÇ05 Sosyal bilimlerde dijital kültürleri araştırmak için kullanılan yöntemleri karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Enformasyon Toplumu Nedir Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Enformasyon Teknolojilerinin Tarihi 1 Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Enformasyon Teknolojilerinin Tarihi 2 Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
5 Fordizm/Post-fordizm Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
6 Modernlik/Postmodernlik 1 Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
7 Modernlik/Postmodernlik 2 Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Zaman,uzam ve toplum Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
10 Ağ toplumunda kimlik Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
11 Küresel düzen - toplumsal hareketler Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
12 Küreselleşme ve devlet Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
13 Özgür yazılım/telif hakları Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
14 Teknolojiyi nasıl sorgulamalı Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
15 Gelecek öngörüleri, karşı-ütopyalar Okuma/sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS