Genel Bilgi
Kod | ILT326 |
Ad | Türkiye'de Siyasal Hayat |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk siyasal tarihinin temel değişkenlerinin tanıtılması ve tartışılması. Türkiye'nin siyasal hayatını konular, aktörler ve yapısal değişim içinde anlamak. . Demokrasi tarihimizin kesintili gelişimi hakkında detaylı bilgi edinerek demokratik bilincin gelişmesine katkıda bulunmak bu dersin bir diğer amacıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders Osmanlı'nın son döneminden günümüze Türk siyasi hayatını konular, aktörler, önemli olaylar ve yapısal değişim açısından incelemektedir. Ders, kronolojik olarak Türk siyasal hayatında dönüm noktası olmuş önemli konular etrafında anlatılacaktır. Osmanlıdan günümüze Türk siyasal hayatının temel değişkenleri tartışılacaktır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ateş, Toktamış. (1997). Siyasal Tarih. İstanbul: Der Yayınevi/Feroz, Ahmed (1994). Demokrasi Sürecinde Türkiye 1945-1980, İstanbul: Hil Yayınları/ Timur, Taner (2003) Osmanlı Mirası, Geçiş Sürecinde Türkiye, (der.) Irvin C. Schick, Ahmet E. Tonak,. Belge Yayınları/Zürcher, Eric . J. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları.
Notlar
Belge, M. (2002). “Mustafa Kemal ve Kemalizm.” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Kemalizm içinde, İstanbul: İletişim Yayınları/Kalaycıoğlu, Ersin, Sarıbay, Ali Yaşar (1996). “Tanzimat, Modernleşme Arayışı ve Siyasal Değişme” Türkiye’de Siyaset: Süreklilik ve Değişim içinde, İstanbul: Der Yayınları/Mardin, Şerif (1996). “Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez Çevre İlişkileri.” Türkiye’de Siyaset: Süreklilik ve Değişim içinde. İstanbul: Der Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk siyasetinin gelişme evrelerini ve Türkiye'nin siyasal hayatındaki önemli olayları ve aktörleri yorumlar. |
ÖÇ02 | Türkiye'nin siyasal hayatındaki gelişmeleri kendi tarihsel bağlamında değerlendirir, |
ÖÇ03 | Yakın dönem siyasal gelişmeleri anlamaya yönelik farkındalık geliştirir, |
ÖÇ04 | Türkiye'nin siyasal sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
ÖÇ05 | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak ve toplum yararına projeler geliştirebilmek için gerekli olan gelişkin siyasal kültürü edinir. |
ÖÇ06 | Disiplinler arası bir perspektifle yaklaşarak, iletişim bilgileri ve Türk siyasal hayatı alanından gelen bilgilerini sentezler. . |
ÖÇ07 | Türk siyasal hayatı konusunda edindiği bilgileri kariyer planlamasında kullanır ve buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar. |
ÖÇ08 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda sosyal ve politik alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
ÖÇ09 | Yerel ve ulusal olayları izleyerek Türk siyasal yaşamındaki olayları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | Sunuş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Osmanlının Toprak Düzeni | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Osmanlının Toplumsal ve Siyasal yapısı | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Osmanlıda Yenileşme hareketleri | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tanzimat ve 1. Meşrutiyet | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | 2. Meşrutiyet ve 1. Dünya Savaşı | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kurtuluş Savaşı | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Dosyadaki tüm notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Cumhuriyetin Kuruluşu ve Atatürk Dönemi | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Milli Şef İsmet İnönü Dönemi | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Demokrat Parti Dönemi | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | 1960 darbesi, 1961 Anayasası ve 1960'lı yıllar, | Okuma, Araştırma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | 1971 Askeri Müdahalesi ve 1970'li yıllar | Okuma, Araştırma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | 1980 Askeri Darbesi ve 1980 ve 1990'lı yıllar | Okuma, Araştırma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | 2000'li yıllar ve AKP Dönemi | Okuma, Araştırma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dosyadaki tüm notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dosyadaki tüm notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |