AS440 Metin Çözümlemesi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS440
Ad Metin Çözümlemesi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. AYŞE ÖZKAN


Dersin Amacı

Çeşitli türlerdeki yazılı, sözlü ve görsel metinlerin görünen yapılarının ötesine geçerek kavranabilmesi hedefi çerçevesinde, bu derste, öğrencilerin bir yandan farklı çözümleme yaklaşım ve yöntemlerini ve bunların kuramsal dayanaklarını tanımalarını, bir yandan da söz konusu yöntemleri özellikle İletişim Bilimlerinin ilgi alanını içerisinde yer alan metinler üzerinde kullanarak uygulama yapma becerisi kazanmalarını, ve bu süreçte, metnin dinamik olarak eklemlenme sürecini keşfederken, anlamları daha derinlemesine algılayabilme ve amaçlanan düzeyde metin üretebilme yetilerini de geliştirmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Metnin, sürekli olarak kendisini yenileyen dinamik bir iletişim alanı olarak kavranması çerçevesinde, bu derste, metinsellik ölçütleri, sözlü, yazılı ve görsel metinlerin ortak ve kendi türlerine has özellikleri, Metnin Çözümlenmesine yönelik farklı yaklaşım ve yöntemlerin ve bunların dayandığı kuramsalardalan bilgisinin sunulması. İletişim Bilimlerinin ilgi alanı içerisinde kalan Haber, Reklam, Politika vb. metin türü örneklerin sınıf içinde ve dışında çözümlenme uygulamaları ve ilgili konuda öğrencilerin yapacakları bireysel dönem projeleri yer alacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Metin Çözümlemeleri, Yasemin G. İnceoğlu ve Nebahat A. Çomak, Ayrıntı Yayınları, 2016.

Notlar

Metin Çözümleme, Fatma Okumuş, Urzeni Yayıncılık, 2020.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Metin ve metinsellik olgularını tanımlar.
ÖÇ02 Yazılı, sözlü ve görsel metinlerde ortakveayırdedici özellikleri belirler.
ÖÇ03 Her türlü metni, kendini sürekli olarak yenileyen dinamik bir olgu olarak alımlayarak, bu süreçte yeralan aktörlerin rol ve etkileri konusunda farkındalık sergiler.
ÖÇ04 Metin çözümlemelerinde kullanılan araştırma yöntemlerine ilişkin temel kavramları tanır.
ÖÇ05 Araştırma amacı ve metin türüne göre uygun olan inceleme yöntemini belirler.
ÖÇ06 İletişim Bilimlerinin ilgi alanları kapsamında yeralan yazılı, sözlü ve görsel metin örneklerini çözümleme becerisi sergiler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 1
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Ders tanıtımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Metin nedir Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dil, söylem ve anlam Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Metni kategorize etmek Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İletişim çalışmalarında temel metin çözümleme teknikleri I: Eleştirel Söylem Çözümlemesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İletişim çalışmalarında temel metin çözümleme teknikleri II: Göstergebilimsel Çözümleme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İletişim çalışmalarında temel metin çözümleme teknikleri III: Alımlama Çözümlemesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yazılı metinlerin çözümlenmesi: Gazete haberleri - Köşe yazıları Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Yazılı metinlerin çözümlenmesi: (devam) -Basılı reklamlar Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Görsel metinlerin çözümlenmesi: TV Reklamları üzerinde çalışma Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
12 Sözlü metinlerin çözümlenmesi: Günlük yaşamdan konuşma örnekleri Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay
13 Öğrenci çalışmalarının sunulması 1 Okuma, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Öğrenci çalışmalarının sunulması 2 Okuma, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci çalışmalarının sunulması 3 Okuma, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS