SOSZ102 Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ102
Ad Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI


Dersin Amacı

Beşeri ve ekonomik coğrafyanın temel kavramlarını, bölümlerini ve içeriğini kavrar.

Dersin İçeriği

Nüfus, yerleşme, göçler, diller, dinler, ırklar, kültürlerin yeryüzüne dağılışı. Tarım coğrafyası, hayvancılık, ormancılık, madenler ve enerji kaynakları, sanayi coğrafyası, dünya gıda kaynakları, ticaret, turizm.

Dersin Ön Koşulu

Genel Fiziki Coğrafya Dersini almış olmak

Kaynaklar

Bekdemir, Ü. (2021). Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya. Pegem Akademik Yay. Ankara Özdemir, Ü. (2018). Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya. Pegem Akademik Yay. Ankara

Notlar

Şahin, V. (2018). Temel Nüfus Coğrafyası. Aktif Yayınevi. İstanbul Tümertekin, E. ve Özgüç, N. (2020). Ekonomik Coğrafya / Küreselleşme ve Kalkınma. ÇAntay Kitabevi, İstanbul


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yerleşme coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar.
ÖÇ02 Devamlı yerleşmeler ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar.
ÖÇ03 Geçici yerleşmeler ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar.
ÖÇ04 Tarımı etkileyen faktörleri açıklar
ÖÇ05 Tarım ürünlerinin dağılışını açıklar.
ÖÇ06 Tarım coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar.
ÖÇ07 Tarım ekonomi ilişkisini kavrar.
ÖÇ08 Maden coğrafyası temel ilkelerini söyler
ÖÇ09 Madenciliğin dağılışını kavrar.
ÖÇ10 Sanayi coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar.
ÖÇ11 Sanayi coğrafyasının önemini açıklar.
ÖÇ12 Turizm coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar.
ÖÇ13 Nüfusun tanımını yapar.
ÖÇ14 Nüfusun dağılışını kavrar.
ÖÇ15 Nüfusun eğitim durumunu açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beşeri ve ekonomik coğrafyanın tanımı, konusu ve bölümleri. Beşeri ve ekonomik coğrafya terimlerini verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yerleşme coğrafyası ile ilgili temel kavramlar. Atlas ve haritaların incelenerek yerleşmenin dikey ve yatay sınırlarının belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yerleşmeyi etkileyen faktörler. Dünyanın farklı ülkelerinde ve Türkiyedeki şehir ve kır ayırımı kriterlerinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Yerleşme tipleri: Kır yerleşmeleri ve dağılışı. Şehir yerleşmeleri ve dağılışı, il, ilçe ve köy kavramları İnsanın biyolojik bir varlık olarak ortaya çıkışının farklı kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
5 Nüfus coğrafyası ile ilgili temel kavramlar. Gelişmiş, gelişmekte olan ve geri kalmış ülkelerden ikişer tanesinin nüfusunun yaş ve cinsiyet verilerinin elde edilmesi, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
6 İnsanın ortaya çıkışı. Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Doğurganlık, ölümler, göçler Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Kitaptan ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ekonomik coğrafyanın tanımı, özellikleri ve bölümleri Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Tarım coğrafyası: Tarımı etkileyen faktörler. Toprak tarım arasındaki ilişki Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Tarım tipleri. Dünyadaki tarım ürünleri. Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
12 Sanayi, Sanayi faaliyetlerini etkileyen faktörler. Belli başlı sanayi tipleri. Dünyada sanayinin dağılışı ve genel özellikleri Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Enerji kaynakları: Tükenebilir Enerji Kaynakları: Kömür, petrol, doğal gaz, nükleer enerji. Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay
14 Ticaret: Temel kavramlar. Türleri. Ticareti etkileyen faktörler. İç Ticaret. Dış Ticaret. Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Turizm ve rekreasyon: Rekreasyon. Turizm: Gelişmesi, etkileyen faktörler, rekreasyon ve turizm alanları. Belli başlı turizm alanları. Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kitaptan ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kitaptan ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS