SOSZ204 Bilim, Teknoloji ve Toplum

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ204
Ad Bilim, Teknoloji ve Toplum
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; bilimin ve teknolojinin toplum üzerindeki etkisini değerlendirmek için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste bilim tarihi, geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi, bilim ve teknolojinin topluma ve toplumsal değişime etkileri incelenir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Cemal Yıldırım; Bilim Tarihi. Ayrıca "Çocuk Edebiyatına dair, sosyal bilgileri ilgilendiren, teknolojiyi ve gezegenin geleceğini ilgilendiren, ufuk açıcı, muhakeme gücünü güçlendiren edebi eserler önerilmektedir.

Notlar

Cemal Yıldırım; Bilim Tarihi. Ayrıca "Çocuk Edebiyatına dair, sosyal bilgileri ilgilendiren, teknolojiyi ve gezegenin geleceğini ilgilendiren, ufuk açıcı, muhakeme gücünü güçlendiren edebi eserler önerilmektedir.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dünyada bilim ve teknoloji gelişimini çağlar boyunca sosyal değişim bağlamında açıklar.
ÖÇ02 Bilim ve teknoloji ilişkisini açıklar
ÖÇ03 Alanlarında öncü dünya ve Türk bilim insanlarını öğrenir ve sıralar
ÖÇ04 Türkiyenin bilim ve teknolojide izlemesi gereken yolları yorumlar
ÖÇ05 Bilim alanlarındaki değişimi kavrar, bazı bilim alanlarındaki gelişimi insan yaşamına etkileri bağlamında yorumlar
ÖÇ06 Bilimsel bilginin nasıl üretildiğini kavrar.
ÖÇ07 Dijitalleşmenin insan ve toplum hayatına etkilerini değerlendirir.
ÖÇ08 Bilimsel etik konusunu kavrar ve tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgi, bilim, bilgi toplumu, teknoloji ve sosyal değişim terimleri üzerinde söyleşi. Öğrencinin konuyla ilgili bilgi ve deneyimleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilim ve bilimsel yöntem ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Bilim ve bilimsel yöntem konusuna devam edilecek ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilim ve Teknoloji Tarihi. İlkçağlarda bilim ve teknoloji ve sosyal Değişme ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 İlkçağın önemli bilim insanları, filozoflar ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Bilim ve Teknoloji Tarihi: Ortaçağ'da bilim, teknoloji ve toplumsal değişme. ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ortaçağ İslam Uygarlığı'nın önemli bilim insanları, filozoflar. ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Rönesans döneminde bilimsel-teknolojik gelişmeler ve toplumun dönüşmeye başlaması ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yeniçağ'da bilimsel ve teknolojik değişimler ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sanayi devrimini hazırlayan bilim insanları ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yirminci yüzyılda bilim ve teknolojinin gelişimi ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Digital çağın kapısını açan buluşlar. Gen teknolojisi gibi çağdaş bilimsel gelişmelerin yaşama etkisi ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Uzay ve havacılık çalışmaları ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Türk Patent Enstitüsü, telif ve patent hakları ilgili okumalar önerilecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 08:25