SOSZ308 Siyasi Coğrafya ve Türkiye Jeopolitiği

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ308
Ad Siyasi Coğrafya ve Türkiye Jeopolitiği
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI


Dersin Amacı

jeopolitik ve siyasi coğrafya ile ilgili temel olgu, kavram, terim ve olayları kavrar ve siyasi coğrafya öğretimine yönelik temel bilgi ve beceriler kazanır.

Dersin İçeriği

Siyasi coğrafyanın ortaya çıkışı Jeopolitik ile ilgili görüşler Siyasi coğrafyada fiziksel etkenler Siyasi coğrafyada beşeri etkenler Nüfus ve yerleşme Siyasi coğrafyada ekonomik etkenler Türkiye'nin siyasi coğrafya sorunları Sınırları özellikleri ve sorunları Türkiye'nin coğrafi konumunun dış siyasetine etkileri

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yok

Kaynaklar

Flint,C. veTaylor, P. J. (2014) Siyasi Coğrafya Dünya-Ekonomisi, Ulus-Devlet ve Yerellik. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara

Notlar

Akengin, H. (2019). Siyasi Coğrafya. Pegem Akdemik Yay. Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Siyasi coğrafyanın ortaya çıkışı ve gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Siyasi coğrafya ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ03 Siyasi coğrafyada etkili olan fiziki ve beşeri faktörlerini kavrar.
ÖÇ04 Siyasi Coğrafyada alanın önemini açıklar.
ÖÇ05 Siyasi Coğrafyada konumun önemini açıklar.
ÖÇ06 Siyasi Coğrafyada sınırın önemini açıklar.
ÖÇ07 Siyasi Coğrafyada Biçimin önemini açıklar.
ÖÇ08 Jeopolitik kavramının özelliklerini açıklar.
ÖÇ09 Jeopolitik teorilerin ortya çıkışı sürecini açıklar.
ÖÇ10 Türkiye'nin jeopolitik teorilerdeki yerini genel olarak değerlendirir.
ÖÇ11 Siyasi faaliyetlerle Klasik jeopolitik teoriler arasında ilişki kurar.
ÖÇ12 Siyasi faaliyetlerle modern jeopolitik teoriler arasında ilişki kurar.
ÖÇ13 Uluslararası siyasi, ekonomik ve askeri organizasyonları genel olarak açıklar.
ÖÇ14 Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, İslam Konferansı Örgütü'nün gerekliliğini değerlendirir.
ÖÇ15 Nato'nun işlevini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 1
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Siyasi coğrafyanın ortaya çıkışı, gelişimi, konusu, inceleme alanı ve önemi. Amin Maalouf un Arapların Gözüyle Haçlı Seferleri; isimli kitabın edinilerek okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Siyasi coğrafyada yaklaşımlar ve coğrafyanın siyasi gelişim üzerindeki etkileri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
3 Siyasi coğrafyanın tarihi gelişimi ve başlıca jeopolitik teoriler. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Siyasi coğrafyada statik faktörler analizi. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Siyasi coğrafyada alan kavramı Friedrech Ratzel ve R. Kjellen in hayatı ve eserleri hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Siyasi coğrafyada alan kavramı Hitler Almanyası Döneminin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Siyasi coğrafyada devlet sınırı, sınır tipleri ve sınır anlaşmazlıkları. İsrail in kuruluşu ve yakın tarihinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Siyasi coğrafyada biçim kavramı ve etkileri Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Jeopolitikle ilgili teoriler: Kara Hakimiyet Teorisi, Kenar Kuşak Hakimiyet Teorisi, Deniz Hakimiyet Teorisi, Hava Hakimiyet Teorisi Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Jeopolitikle ilgili teoriler: Kuşatma Teorisi, Yeni Domino Taşları Teorisi, Tarihin Sonu Teorisi, Medeniyetler Çatışması Teorisi Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Bireysel Çalışma
12 Jeopolitikle ilgili teoriler: Medeniyetler Bütünleşmesi Teorisi, Büyük Satranç Tahtası Teorisi, Eksen Ülkeler Hakimiyet Teorisi, Uzay Hakimiyet Teorisi, Jeopolitik teorilerin uygulanabilirliği Kitaptaki ilgili bölümün okunması
13 Dünya üzerinde bulunan bazı siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: Birleşmiş Milletler, İslam İşbirliği Teşkilatı Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dünya üzerinde bulunan bazı siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: Avrupa Birliği, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı, Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği Örgütü Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Uluslararası Teşkilatlar ve Türkiye Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS