Genel Bilgi
Kod | SOSS304 |
Ad | Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ ALTIKULAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarını tanıtmak, sosyal bilgiler öğretim programlarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, sosyal bilgiler derslerinde kullanılan ders ve çalışma kitaplarının ilgili öğrencilerin öğrenme özelliklerine uygunluğunu incelemek.
Dersin İçeriği
Okullarda okutulan Sosyal Bilgiler ders kitapları ayrıntılı şekilde incelenir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
Notlar
Sosyal Bilgiler Ders kitapları, 5-6-7, Milli Eğitim Basımevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ders kitaplarını inceleme kriterlerini bilir |
ÖÇ02 | Sosyal bilgiler ders kitaplarını analiz eder. |
ÖÇ03 | Sosyal bilgiler öğretim programlarını eleştirel bir bakış açısıyla inceler |
ÖÇ04 | Sosyal bilgiler öğretim programlarını geliştirmek adına fikir yürütür |
ÖÇ05 | Sosyal bilgiler ders kitabının programa uygunluğunu değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Ders İçeriği | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ders kitaplarının eğitimdeki yeri | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğrenciler tarafından ön araştırma yapılacak | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ders kitaplarının öğretim programlarına uygunluğu öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Ders kitaplarında bilimsel içerik öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Problem Çözme |
6 | Öğrenciler Ders kitaplarındaki dil ve anlatımı inceleyecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Ders kitaplarının tasarımı öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
9 | Ders kitaplarının görsel düzeni öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Ders kitabında fiziksel yapı ve bölümler öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Ders kitabına yardımcı materyaller öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Ders kitabını değerlendirme yolları öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğretmen kitapları öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğrenci kitapları öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğrenci kitapları öğrenciler tarafından incelenecek | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | KABAPINAR, Y. 2004. Bir Öğretim Materyali Olarak Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Edt. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |