Genel Bilgi
Kod | SOSZ407 |
Ad | Afetler ve Afet Yönetimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Afet bilgisi ile afetten korunma, afet organizasyonu yapabilme, afetin her aşamasında bilinçli yer edinebilme becerisi
Dersin İçeriği
Afet tanımı, afet çeşitleri, doğal afetler, insan kaynaklı afetler, yerleşim bölgesi seçimi, belediyelerin yerleşim planı üzerindeki görevleri, mülki idarenin yerleşim planı üzerindeki etkileri, merkezi idarenin yerleşim planı üzerindeki etkileri, doğal kaynakların kullanımı, insan yapımı büyük yapıların afetlerdeki davranışları, afet eğitiminin gerekliliği, risk tablosu, bütünleşik afet yönetimi
Dersin Ön Koşulu
Genel Fiziki ve Genel Beşeri Coğrafya derslerini almış olmak.
Kaynaklar
Özdikmen, T. (2019). Afet ve Acil Durum Yönetimi. Seçkin Yay. Ankara
Notlar
Geray , C. ve Keleş, R. (2018). Türkiye'nin Afet Yönetimi. Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kriz halleri ve kriz yönetim sürecinin temel aşamalarını yorumlar |
ÖÇ02 | Afet yönetimi konusunda karar alma ve uygulama sorumluluğuna sahip kurum ve kuruluşların faaliyetlerini dünyadaki iyi uygulama örnekleri ile tartışır. |
ÖÇ03 | Afet yönetimine dair temel mevzuat konusunda kazanılmış bilgi ile yeni ve çağdaş afet yönetim modellerini ana hatlarıyla belirler. |
ÖÇ04 | Doğal afet örnekleri özelinde etkin yönetsel süreçlere yönelik stratejiler geliştirir. |
ÖÇ05 | Kriz ve Afet yönetimi ile ilişkilendirilebilecek konularda, alan düzeyinde incelemeleri analiz eder. |
ÖÇ06 | Acil durum haberleşme sistemlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Afet bilincini açıklar. |
ÖÇ08 | Afetten korunmayı tanımlar. |
ÖÇ09 | Acil durumlarda yönetim kaynaklarını kullanır. |
ÖÇ10 | Mesleki etik ilkelerinin önemini vurgular. |
ÖÇ11 | Afet ve acil durumlarda asgari standartları söyler. |
ÖÇ12 | Teknolojık afeti açıklar. |
ÖÇ13 | Afet yönetimine dair temel mevzuat konusunda kazanılmış bilgi ile yeni ve çağdaş afet yönetim modellerini ana hatlarıyla belirleme. |
ÖÇ14 | Acil durumda Karar vermek ve problemi çözme becerisini kullanır. |
ÖÇ15 | Acil durumlarda yönetim kaynaklarını kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğal Afet Yönetimi dersine ait konuların genel çerçevesinin sunumu, derse ilişkin temel terminolojinin tanımlanması | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Afet ve kriz ilişkisi, afet ve kriz kavramlarının etimolojik yapısı, afet ve krizin özellikleri, afet ve kriz süreci, kriz türleri, afet ve kriz yönetiminin amacı ve önemi | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
3 | Afet ve kriz yönetim aşamaları ve bütünleşik afet yönetimi | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
4 | Ülke örnekleriyle doğal afet yönetimi deneyimleri | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Türkiye'de afet mevzuatının gelişim süreci | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması |
6 | Türkiye'de afet yönetimine dair kurumsal ve idari yapılanma | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Yürürlükteki temel afet mevzuatı | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Öğrenilen bilgileri tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yerel Yönetimler ve Afet Yönetimi Uygulamaları | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Altı Şapka, Bireysel Çalışma |
10 | Kalkınma Planları ve afet yönetimi ilişkisi | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | |
11 | Yerleşim stratejileri ve konut yapılanması | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Benzetim |
12 | Yapı denetimi ve afet yönetimi ilişkisi | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Yaşanmış olaylar ve gelecek senaryoları (Deprem, çığ, sel, donan yağmur, tsunami, hortum, yangın, yanardağ faaliyetleri, meteor yağmurları vs. konulu görsel sunumlar) | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Afetlere ve acil durumlara hazırlık, sivil toplum kuruluşları | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Teknolojık afetler | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgileri tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgileri tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |