Genel Bilgi
Kod | RSMZ309 |
Ad | Seçmeli Sanat Atölye 3 (Özgün Baskı) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ALİ DOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ALİ DOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. ALİ DOĞAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Özgün baskıresim sanatınına ilişkin tarihsel ve güncel bilgiler örnekler üzerinden kuramsal ve uygulamalı olarak verilerek; Baskıresim tekniklerine yönelik oluşturulan tasarımlardan hareketle baskıresim sanatının teknik olanakları kullanılarak yaratıcı ve özgün uygulama çalışmalarının yapılması amaçlanır.
Dersin İçeriği
Özgün baskıresim sanatının tarihsel gelişimi, dönemleri, sanatçıları ve yapıtları örnekler üzerinden incelenerek, günümüz baskıresim sanatının çağdaş sanat disiplinleri ile etkileşimini kavramaları sağlanır. Baskıresim tekniklerine yönelik oluşturulan tasarımlar üzerinden baskıresim sanatının teknik olanakları kullanılarak yaratıcı ve özgün uygulama çalışmaları yapmaları sağlanır. Bu süreç; Kolaj tekniği, Şablon baskı, Mono baskı, Linol baskı, Ağaç baskı ve Gravür tekniklerine ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön şart bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Fick,Bill,&Grabowski,Beth.,”Baskıresim:Kapsamlı Materyaller ve Teknikler Rehberi”, Karakalem Kültür Sanat Yayınları,2011. Stobart,Jane.,"Printmaking for Beginners" A&C Black Publisher Limited,2001,2003. Newell,Jackıe&Whittington,Dee.,"Monoprinting" A&C Black Publisher Limited,2006. Westley,Ann.,"Relief Printmaking" Watson-Guptil Publications,2002. Hartill,Brenda.,"Collagraphs" A&C Black Publishers Limited,2005.
Notlar
https://www.britannica.com/art/printmaking https://magazine.art21.org/2011/04/08/ink-the-lexicon-of-tomorrow-print-based-installation/#.Y0MW7-zP1F9 http://www.vam.ac.uk/content/articles/p/prints-21st-century/ https://hayriesmer.com/makale/turkiye-de-baskiresme-bakmak/81?ln=tr https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanattasarim/issue/27583/291232 https://dergipark.org.tr/tr/pub/tykhe/issue/55451/759954 https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1561634961.pdf http://www.jshsr.org/Makaleler/1646834726_25_2019_6-43.ID1519.%20YILDIZ&ASLAN-%203153-3161.pdf https://www.researchgate.net/publication/333906576_Guzel_Sanatlar_Egitimi_Bolumlerinde_Uygulanan_Geleneksel_Yuksek_Baski_Resim_Tekniklerine_Alternatif_Olabilecek_Teknik_Onerileri https://www.selvihankilic.com/publication/a_study_on_contemporary_practices_in_printmaking.pdf https://www.researchgate.net/publication/338181798_BASKIRESIM'DE_DENEYSEL_ARAYISLAR_VE_ATOLYE_17
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Özgün baskıresim sanatının tarihsel gelişimini, dönemlerini, sanatçılarını ve yapıtlarını temel özellikleri ile açıklar. |
ÖÇ02 | Özgün baskıresim sanatını çağdaş sanatın diğer disiplinleri ile ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Özgün baskıresim tekniğine yönelik tasarım oluşturarak kişisel bir biçimlendirme becerisi geliştirir. |
ÖÇ04 | Özgün baskıresim atölyelerinin nasıl bir donanıma sahip olması gerektiğini bilir. |
ÖÇ05 | Özgün baskıresim tekniklerinin uygulama süreçlerine yönelik malzeme, araç ve gereçleri kullanır. |
ÖÇ06 | Geleneksel baskıresim teknikleri ile özgün bir tasarımdan tek veya çok kalıp yöntemi kullanarak baskıresimler çoğaltır. |
ÖÇ07 | Özgün baskıresim uygulamalarında etik kurallara uymanın gerekliliğini açıklar. |
ÖÇ08 | İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında atölye koşullarına uygun olarak, hangi baskıresim tekniklerinin, hangi araç-gereçlerle nasıl uygulanabileceğini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar.. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Özgün baskıresim dersinin tanımı, Güz ve Bahar dönemi ders içerikleri ve akışı hakkında bilgiler verilir. | Kuramsal araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Tarih boyunca Özgün baskıresim sanatının gelişimi; dönemler, sanatçılar ve yapıtları üzerinden örneklerle incelenir. | Kuramsal - Görsel kaynak araştırma ve inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Güz ve Bahar dönemi boyunca yürütülecek projenin oluşturulmasına yönelik bilgilendirme, tartışma ve hazırlık, Gerekli materyallerin bildirilmesi, Yazılı ve görsel kaynak önerileri ve Atölye çalışma ortamının hazırlanması. | Kuramsal - Görsel kaynak araştırma, Örnek sanat yapıtı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
4 | Projeye yönelik baskıresim tasarımı oluşturma çalışmaları | Yapıt inceleme, Araç-Gereç hazırlığı, Tasarım denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
5 | Projeye yönelik baskıresim tasarım oluşturma çalışmalarına devam | Yapıt inceleme, Araç-Gereç hazırlığı, Tasarım denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
6 | Proje için seçilen baskıresim tasarımının etüt çalışması. | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
7 | Kolaj tekniği yöntem ve uygulama metotları, Baskıresimde Kolaj tekniği üzerine incelemeler | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Portfolyo sunum hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi |
9 | Tasarımın siyah-beyaz leke düzenine yönelik kolaj çalışması | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
10 | Şablon baskıresim tekniği yöntem ve uygulama metotları, Baskıresimde şablon tekniği üzerine incelemeler | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
11 | Tasarımın kolaj çalışmasından hareketle oluşturulmuş siyah-beyaz şablon baskı çalışması | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
12 | Tasarımın kolaj çalışmasından hareketle oluşturulmuş siyah-beyaz şablon baskı çalışmasına devam | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
13 | Monobaskı tekniği yöntem ve uygulama metotları | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
14 | Tasarımın deseninden hareketle çizgisel yönteme dayalı mono baskıresim çalışması | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
15 | Tasarımın deseninden hareketle çizgisel yönteme dayalı mono baskıresim çalışmasına devam | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-Gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |