RSMZ409 Seçmeli Sanat Atölye 5 (Özgün Baskı)

2 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RSMZ409
Ad Seçmeli Sanat Atölye 5 (Özgün Baskı)
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Uygulamalı Ders
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. ALİ DOĞAN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. ALİ DOĞAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. ALİ DOĞAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Özgün baskıresim sanatınına ilişkin tarihsel ve güncel bilgiler örnekler üzerinden kuramsal ve uygulamalı olarak verilerek; Baskıresim tekniklerine yönelik oluşturulan tasarımlardan hareketle baskıresim sanatının teknik olanakları kullanılarak yaratıcı ve özgün uygulama çalışmalarının yapılması amaçlanır.

Dersin İçeriği

Özgün baskıresim sanatının tarihsel gelişimi, dönemleri, sanatçıları ve yapıtları örnekler üzerinden incelenerek, günümüz baskıresim sanatının çağdaş sanat disiplinleri ile etkileşimini kavramaları sağlanır. Baskıresim tekniklerine yönelik oluşturulan tasarımlar üzerinden baskıresim sanatının teknik olanakları kullanılarak yaratıcı ve özgün uygulama çalışmaları yapmaları sağlanır. Bu süreç; Kolaj tekniği, Şablon baskı, Mono baskı, Linol baskı, Ağaç baskı ve Gravür tekniklerine ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri içerir.

Dersin Ön Koşulu

Ön şart bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Fick,Bill,&Grabowski,Beth.,”Baskıresim:Kapsamlı Materyaller ve Teknikler Rehberi”, Karakalem Kültür Sanat Yayınları,2011. Stobart,Jane.,"Printmaking for Beginners" A&C Black Publisher Limited,2001,2003. Newell,Jackıe&Whittington,Dee.,"Monoprinting" A&C Black Publisher Limited,2006. Westley,Ann.,"Relief Printmaking" Watson-Guptil Publications,2002. Hartill,Brenda.,"Collagraphs" A&C Black Publishers Limited,2005.

Notlar

https://www.britannica.com/art/printmaking https://magazine.art21.org/2011/04/08/ink-the-lexicon-of-tomorrow-print-based-installation/#.Y0MW7-zP1F9 http://www.vam.ac.uk/content/articles/p/prints-21st-century/ https://hayriesmer.com/makale/turkiye-de-baskiresme-bakmak/81?ln=tr https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanattasarim/issue/27583/291232 https://dergipark.org.tr/tr/pub/tykhe/issue/55451/759954 https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1561634961.pdf http://www.jshsr.org/Makaleler/1646834726_25_2019_6-43.ID1519.%20YILDIZ&ASLAN-%203153-3161.pdf https://www.researchgate.net/publication/333906576_Guzel_Sanatlar_Egitimi_Bolumlerinde_Uygulanan_Geleneksel_Yuksek_Baski_Resim_Tekniklerine_Alternatif_Olabilecek_Teknik_Onerileri https://www.selvihankilic.com/publication/a_study_on_contemporary_practices_in_printmaking.pdf https://www.researchgate.net/publication/338181798_BASKIRESIM'DE_DENEYSEL_ARAYISLAR_VE_ATOLYE_17


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Özgün baskıresim sanatının tarihsel gelişimini, dönemlerini, sanatçılarını ve yapıtlarını temel özellikleri ile açıklar.
ÖÇ02 Özgün baskıresim sanatını çağdaş sanatın diğer disiplinleri ile ilişkilendirir.
ÖÇ03 Özgün baskıresim tekniğine yönelik tasarım oluşturarak kişisel bir biçimlendirme becerisi geliştirir.
ÖÇ04 Özgün baskıresim atölyelerinin nasıl bir donanıma sahip olması gerektiğini bilir.
ÖÇ05 Özgün baskıresim tekniklerinin uygulama süreçlerine yönelik malzeme, araç ve gereçleri bilir.
ÖÇ06 Geleneksel baskıresim teknikleri ile özgün bir tasarımdan tek veya çok kalıp yöntemi kullanarak baskıresimler çoğaltır.
ÖÇ07 Özgün baskıresim uygulamalarında etik kurallara uymanın gerekliliğini açıklar.
ÖÇ08 İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında atölye koşullarına uygun olarak, hangi baskıresim tekniklerinin, hangi araç-gereçlerle nasıl uygulanabileceğini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar. 1
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar.. 2
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. 3
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, Özgün baskıresim dersinin tanımı, Güz ve Bahar dönemi ders içerikleri ve akışı hakkında bilgiler verilir. Kuramsal araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Tarih boyunca Özgün baskıresim sanatının gelişimi; dönemler, sanatçılar ve yapıtları üzerinden örneklerle incelenir. Kuramsal - Görsel kaynak araştırma ve inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Güz ve Bahar dönemi boyunca yürütülecek projenin oluşturulmasına yönelik bilgilendirme, tartışma ve hazırlık, Gerekli materyallerin bildirilmesi, Yazılı ve görsel kaynak önerileri ve Atölye çalışma ortamının hazırlanması. Kuramsal - Görsel kaynak araştırma ve inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay
4 Projeye yönelik baskıresim tasarımı oluşturma çalışmaları Yapıt inceleme, Araç-Gereç hazırlığı, Tasarım denemeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
5 Projeye yönelik baskıresim tasarım oluşturma çalışmalarına devam Yapıt inceleme, Araç-Gereç hazırlığı, Tasarım denemeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
6 Proje için seçilen baskıresim tasarımının etüt çalışması. Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
7 Kolaj tekniği yöntem ve uygulama metotları, Baskıresimde Kolaj tekniği üzerine incelemeler Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Örnek Olay
8 Ara Sınav Portfolyo sunum hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi
9 Tasarımın siyah-beyaz leke düzenine yönelik kolaj çalışması Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
10 Şablon baskıresim tekniği yöntem ve uygulama metotları, Baskıresimde şablon tekniği üzerine incelemeler Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Örnek Olay
11 Tasarımın kolaj çalışmasından hareketle oluşturulmuş siyah-beyaz şablon baskı çalışması Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
12 Tasarımın kolaj çalışmasından hareketle oluşturulmuş siyah-beyaz şablon baskı çalışmasına devam Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
13 Monobaskı tekniği yöntem ve uygulama metotları Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-Gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
14 Tasarımın deseninden hareketle çizgisel yönteme dayalı mono baskıresim çalışması Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
15 Tasarımın deseninden hareketle çizgisel yönteme dayalı mono baskıresim çalışmasına devam Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-Gereç hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Portfolyo sunum hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Portfolyo sunum hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 06:29