BBP222 Ölçme Bilgisine Giriş

3 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBP222
Ad Ölçme Bilgisine Giriş
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MÜGE ERKAN CAN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin, ölçme bilgisinin temel prensiplerini kavramasını, basit ve gelişmiş ölçme aletleriyle (jalon, şeritmetre, prizma, planimetre, nivelman, GPS) yatay uzunlukları ölçmesini, arazilerin konum planlarını çıkarmasını, alanları hesaplamasını, yükseklikleri ölçmesini, kesit çıkarmasını ve topoğrafik haritaları yorumlamasını sağlamaktır. Bu ders ile öğrenci, mesleğinde gerekli olan arazi ölçümü teknikleri uygulamasını ve temel hesaplarını yapabilecektir.

Dersin İçeriği

Ölçü birimleri, basit ölçme aletleriyle yatay ölçmeler ( uzunlukların ölçülmesi, dik açıların çakılması, konum planlarının çıkarılması), planimetre, alan hesapları, nivelmanla yükseklik ölçmesi, profil nivelmanı ve yüzey nivelmanı, topoğrafik haritaların çizilmesi ve yorumlanması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Baştuğ ve ark., 2011. Ölçme Bilgisi-I. Akdeniz Üniversitesi Ders Kitabı. Yayın No: 2

Notlar

Ders için hazırlanan sunumlar (yayınlanmamış)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arazi ölçme araçlarının kurulum ve ayarı işlemleri ile ilgili bilgiye sahip olur.
ÖÇ02 Arazide yapılan ölçmelerden faydalanarak kazı ve dolgunun alan ve hacim hesaplarını öğrenir.
ÖÇ03 Elde edilen ölçme sonuçlarından yararlanarak arazi profili çıkartılmasını öğrenir.
ÖÇ04 Arazi tesviyesi yapmasını öğrenir.
ÖÇ05 Arazi parçalarının alanlarının hesaplamasını öğrenir.
ÖÇ06 Verilen bir güzergahın uzunluğunu farklı aletlerle ölçebilmeyi öğrenir.
ÖÇ07 Basit ölçme araçları ile ölçme işlemini kavrar.
ÖÇ08 Ölçek kavramını anlar ve birimleri arasındaki çevirme işlemlerini ayırt eder.
ÖÇ09 Mühendislik nosyonu kazanır. Alan, uzunluk ve açı ölçme tekniklerini tarıma uyarlayabilir ve kendi alanına uygulayabilir.
ÖÇ10 Topoğrafik yüzeyleri ayırt eder; plan-profil kavramı gelişir. Öğrendiği teknikleri bir başka alana uygulayabilir ve sonuçları irdeleyebilir.
ÖÇ11 Modern teknoloji ile tanışır. Yatay ve düşey gözleme yapan aletler arasında ayrım yapar, farklılıkları listeler ve kritik etme yetisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ölçme Bilgisi tanım, kapsamı, tarihçesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
2 Ölçme Bilgisinde kullanılan birimler ve ölçek Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
3 Basit ölçme aletleri: Jalonlar ve jalonlarla yapılan işlemler Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
4 Uzunluk ölçme araçları ve uzunlukların ölçülmesi. Ölçümlerin karşılaştırılması ve ölçmedeki hatalar, Dik inme ve çıkma araçları ve uygulamaları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
5 Alanların ölçülmesi. Çizilmiş planlar üzerinde alanların ölçülmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
6 Yüksekliklerin ölçülmesi, düşey mesafelerin ölçülmesi. Nivelman aletleri (Nivo) ve miraların kullanımı ve okumaları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
7 Nokta nivelmanı Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Profil çizimi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
10 Yüzey nivelmanı Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
11 Eşyükselti eğrilerinin çizimi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
12 Arazi tesviyesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
13 Kazı-dolgu hesaplaması Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
14 Arazi uygulaması-1 Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
15 Arazi uygulaması-2 Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması. Örnek sorular ve ödevler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 13 13
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS