Genel Bilgi
Kod | BBP218 |
Ad | Bitkilerde Üreme Biyolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ŞENAY KARABIYIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. ŞENAY KARABIYIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşumu ile bunları etkileyen iç ve dış faktörlerin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, çiçek organlarının yapı ve fonksiyonları, eşeysel farklılıklar, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmaları, partenokarpi, apomiksis, kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar, meyve tutumunu etkileyen faktörler, bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken hususlar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ders için ögretim üyesi tarafindan hazırlanmış ders notu
Notlar
Insect pollination of cultivated crop plants - Mc Gregor
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Generatif üremenin temel esaslarını kavrar |
ÖÇ02 | Bahçe Bitkilerinin çiçek yapıları ve cinsiyet dağılımı hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmasını açıklayabilir |
ÖÇ04 | Meyve tutumunu etkileyen iç ve dış faktörleri açıklayabilir ve bahçe kurarken döllenme biyolojisi acısından dikkat edilecek hususları kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Teorik: Vegetatif ve generatif üreme, tomurcuk oluşumu ; Uygulama: Sert çekirdekli meyve türlerinin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri. | Teorik: Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Teorik: Çiçek organlarının morfolojik yapısı ; Uygulama: Yumuşak çekirdekli meyve türlerinin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Teorik: Çiçek organlarının anatomik yapısı ; Uygulama: Çileğin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Teorik: Çiçeklerde ve bitkilerde eşeysel farklılıklar (erselik çiçekler, eksik organlı çiçekler; monoklin, diklin, monoik, dioik kavramları) ; Uygulama: Dutun çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Teorik: Çiçeklerde tozlanma (Kendine tozlanma, yabancı tozlanma, kendileme, melezleme) ve tozlanma başarısını etkileyen faktörler ; Uygulama: Turunçgillerin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri ; Uygulama: Dutun çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Teorik: Çiçek tozu çim borusu gelişimi ve çim borusu gelişimini etkileyen faktörler ; Uygulama: Antepfıstığının çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Teorik: Döllenme, embriyo, endosperm ve tohum oluşumu ; Uygulama: Cevizin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Teorik: Tohum ve meyve oluşum mekanizması, gerçek ve yalancı meyve kavramları ; Uygulama: Zeytinin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Teorik: Bitkilerde kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar ; Uygulama: Kabakgillerin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Teorik: Partenokarpi ve stenospermokarpi kavramları ; Uygulama: Domatesin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Teorik: Apomiksis, ksenie ve metaksenie kavramları ; Uygulama: Narın çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Teorik: Bitkilerde çiçek ve meyve dökümleri(Döküm tipleri, nedenleri, zamanları) ; Uygulama: Asmanın çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Teorik: Meyve tutumunu etkileyen faktörler ; Uygulama: Trabzon hurmasının çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Teorik: Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken noktalar; Uygulama: İncirin çiçek yapısı ve döllenme özellikleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |