Genel Bilgi
Kod | BBP339 |
Ad | Tropik Meyveler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TURGUT YEŞİLOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TURGUT YEŞİLOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. BİLGE YILMAZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Mango, Ananas, Papaya, Litchi, Rambutan, Guava, Cherimoya, Sapodilla, Pitaya, Longan, White Sapote, Feijoa ve Carambola türlerinin tarihçesi, anavatanı ve coğrafik dağılımları, dünyadaki ve ülkemizdeki üretim ve ihracat değerleri, yetiştirme bölgeleri, sistematiği, bu türlerin morfoloji, biyolojik ve fizyolojisi, önemli çeşitleri, ekolojik istekleri, anaçları ve türlere özgü modern yetiştirme teknikleri, açıkta ve serada fidan yetiştirme teknikleri ile bahçe tesisi için planlama, kültürel uygulamalar konularını öğrenir.
Dersin İçeriği
Mango, Ananas, Papaya, Litchi, Rambutan, Guava, Cherimoya, Sapodilla, Pitaya, Longan, White Sapote, Feijoa ve Carambola türlerinin tarihçesi, anavatanı ve coğrafik dağılımları, dünyadaki ve ülkemizdeki üretim ve ihracat değerleri, yetiştirme bölgeleri, sistematiği, bu türlerin morfoloji, biyolojik ve fizyolojisi, önemli çeşitleri, ekolojik istekleri, anaçları ve türlere özgü modern yetiştirme teknikleri, açıkta ve serada fidan yetiştirme teknikleri, bahçe tesisi ve kültürel uygulamalar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Slayt, Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tropik meyvelerin dünya ve Türkiyedeki ekonomik önemini öğrenir |
ÖÇ02 | Tropik meyvelerin dünya ve Türkiyedeki yetiştirilme bölgelerini öğrenir |
ÖÇ03 | Tropik meyvelerin anavatanları ve sistematiklerini öğrenir |
ÖÇ04 | Tropik meyvelerin ekolojik isteklerini öğrenir |
ÖÇ05 | Tropik meyvelerin morfoloji, biyoloji ve fizyolojisini tanımlar |
ÖÇ06 | Tropik meyvelerin fidancılık tekniklerini hakkında bilgi kazanır |
ÖÇ07 | Tropik meyvelerin dünya ve Türkiyede kullanılan anaçlarını ve özellikleri hakkında bilgi kazanır |
ÖÇ08 | Tropik meyvelerin bahçe tesisi ve yıllık bakım işlemleri (budama, gübreleme, sulama, vs) hakkında bilgi kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mango; - Besin değeri ve tüketim şekli - Dünyada ve Türkiyede ekonomik önemi - Türkiyede yetiştirilme olanakları - Anavatanı - | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Mangonun; - Morfoloji ve biyolojisi - Bazı önemli Mango çeşitleri - Ekolojik istekleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mangoda; - Dünyada ve Türkiyede kullanılan anaçlar ve özellikleri - Çoğaltma yöntemleri - Bahçe kurulması ve dikim sistemleri - Yıllık | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Ananasın; - Morfoloji ve biyolojisi - Bazı önemli ananas çeşitleri - Ekolojik istekleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Ananaslarda; - Çoğaltma yöntemleri - Bahçe kurulması ve dikim sistemleri - Yıllık bakımı | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
6 | Papayanın; - Besin değeri ve tüketim şekli, - Dünyada ve Türkiyede ekonomik önemi - Türkiyede yetiştirilme olanakları - Anavatanı ve sistematiği | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Papayanın; - Morfoloji ve Biyolojisi | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bazı önemli papaya çeşitleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Rambutannın - Besin değeri ve tüketim şekli - Dünyada ve Türkiyede ekonomik önemi - Türkiyede yetiştirilme olanakları - Anavatanı ve sistematiktek- Çoğaltma yöntemleri - Bahçe kurulması ve dikim sistemleri - Yıllık bakım işlemleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Guava - Besin değeri ve tüketim şekli - Dünyada ve Türkiyede ekonomik önemi - Türkiyede yetiştirilme olanakları - Anavatanı ve sistematiktek- Çoğaltma yöntemleri - Bahçe kurulması ve dikim sistemleri - Yıllık bakım işlemleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Cherimoya nın - Besin değeri ve tüketim şekli - Dünyada ve Türkiyede ekonomik önemi - Türkiyede yetiştirilme olanakları - Anavatanı ve sistematiktek- Çoğaltma yöntemleri - Bahçe kurulması ve dikim sistemleri - Yıllık bakım işlemleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Sapodilla ve Pitayanın - Besin değeri ve tüketim şekli - Dünyada ve Türkiyede ekonomik önemi - Türkiyede yetiştirilme olanakları - Anavatanı ve sistematiktek- Çoğaltma yöntemleri - Bahçe kurulması ve dikim sistemleri - Yıllık bakım işlemleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Longan ve White Sapote nın - Besin değeri ve tüketim şekli - Dünyada ve Türkiyede ekonomik önemi - Türkiyede yetiştirilme olanakları - Anavatanı ve sistematiktek- Çoğaltma yöntemleri - Bahçe kurulması ve dikim sistemleri - Yıllık bakım işlemleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Feijoa ve Carambola nın - Besin değeri ve tüketim şekli - Dünyada ve Türkiyede ekonomik önemi - Türkiyede yetiştirilme olanakları - Anavatanı ve sistematiktek- Çoğaltma yöntemleri - Bahçe kurulması ve dikim sistemleri - Yıllık bakım işlemleri | Tropik Meyveler ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |