BBP362 Minör Sebzeler

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBP362
Ad Minör Sebzeler
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İLKNUR SOLMAZ


Dersin Amacı

Minör sebze türleri olan bamya, börülce, bakla, tatlı mısır, kuşkonmaz, kırmızı pancar, pazı, nane, pepino, altın çilek, dereotu, tere, roka ile ilgili taksonomik, biyolojik, ekolojik, fizyolojik, ekonomik, agronomik kavramları bilmek ve bu ürünlerin yetiştiriciliğini yapabilmek.

Dersin İçeriği

Ülkemizde yetiştiriciliği minör olarak yapılan bamya, börülce, bakla, tatlı mısır, kuşkonmaz, kırmızı pancar, pazı, nane, pepino, altın çilek, dereotu, tere, roka gibi türlerin yetiştiriciliği detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Bu türlerin Türkiye ve dünyadaki ekonomik önemi, botanik tanıtımları, yetiştiriciliği sırasındaki ekolojik (sıcaklık, aydınlanma, hava oransal nemi, toprak vb.) istekleri ve çeşit tipleri anlatılmaktadır. Fide üretimi, dikim, yetiştiricilik dönemine göre bitki yoğunluğu ve özel bakım işlemleri (sulama, gübreleme, budama hasat) hakkında bilgi verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Hazırlanan ders notları

Notlar

Bu alanla ilgili güncel yayınlar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Minör sebze türlerinin orijinleri, sistematikleri, biyolojik, agronomik, ekolojik ve fizyolojik özelliklerini tanır.
ÖÇ02 Minör sebze türlerini yetiştirme becerisi kazanır.
ÖÇ03 Sebze bahçesi kurabilir, bakım işlemlerini gerçekleştirebilir.
ÖÇ04 Sebze bahçesinde karşılaştığı sorunları çözebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Minör sebzelere giriş Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bamyanın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Börülcenin orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Baklanın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Tatlı mısırın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kuşkonmazın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kırmızı pancarın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Pazının orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Nanenin orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Pepinonun orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Altın çileğin orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dereotunun orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Terenin orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Rokanın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiyedeki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS