BBP414 Genel Örtüaltı Sebzeciliği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBP414
Ad Genel Örtüaltı Sebzeciliği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Örtüaltı sebze yetiştirilen sistemlerin tanıtılması ve işleyiş prensiplerinin öğretilmesi

Dersin İçeriği

Örtüaltı tarımının tanımı. Örtüaltı sistemlerinin sınıflandırılması, bitkileri ve toprağı örten sistemler, dünyada ve Türkiye'de örtü altı istatistikleri, ılıman iklim ve soğuk iklim seracılık farkları, seraların ve tünellerin tanıtılması, seraların yapısal özelliklerine göre sınıflandırılması, sera yeri seçerken etkili olan ekolojik ve ekonomik faktörler, sera kurulumunda önemli faktörler, seralarda iklimlendirme, seralarda toprak işlemleri, seralarda tozlanma ve döllenmeye yardım, seralarda gübreleme, seralarda sulama, seralarda topraksız yetiştiricilik konuları öğretilir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Örtüaltı Yetiştiriciliği, Ayten Sevgican

Notlar

1. Greenhouse Operation Management, Paul V. Nelson, Prentice Hall 2. The Complete Book of the Greenhouse, Ian G. Walls


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Örtüaltı yetiştiriciliği sistemlerini tanır, sera, tünel, gölge evi, scrensera aralarındaki farkları ve yıl boyunca üretim takvimindeki yeri kullanım amaçlarını öğrenir
ÖÇ02 Sera kurarken etkili olan eokolojik (iklim, toprak, su, yer ve yöney) ve ekonomik faktörleri öğrenir
ÖÇ03 Sera kurulumu için sebzelerin yetiştirme isteklerine göre teknik projelendirme yapabilir
ÖÇ04 Sera kurulumu sırasında sera iç donanımları ve iklimlendirme sistemleri konularına sebze yetiştiriciliği yönünden hakim olur
ÖÇ05 Açıkta yetiştiricilikten farklı olarak serada toprak dezenfeksiyonu, tozlanma-döllenme ve budama konularının önemini bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Örtüaltı tarımının tanımı. Örtüaltı sistemlerinin sınıflandırılması, bitkileri ve toprağı örten sistemler Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dünyada ve Türkiye'de örtü altı istatistikleri. Dünya üzerinde ılıman iklim ve soğuk iklim seracılık bölgeleri ve aralarındaki farkları Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sera, tünel, gölge evi, scrensera gibi örtüaltı yetiştiricilik sistemlerinin yapısal farkları, kullanım amaçları ve yıl boyu üretim takvimindeki yeri Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 seraların farklı kurulum şekillerine göre sınıflandırılması (bireysel, blok, bölmeli, bölmesiz, bitişik vb) Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Seraların çatı şekillerine, konstrüksiyon tipine ve örtü malzemesine göre sınıflandırılması Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Seraların ısıtılma durumları, hareket yetenekleri ve kullanım amaçlarına göre sınıflandırılması Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sera kurulacak yer seçiminde etkili olan ekolojik (iklim, toprak, su, yer ve yöney) ve ekonomik faktörler Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sera kurulumu sırasında demirbaş (temel, dış ve iç drenaj, rüzgar kıranlar) sera iç donanım (raflar, tezgahlar, sera içi yollar, gübreleme ve iklimlendirme) parametreleri Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Seralarda iklimlendirmenin sebzeler bakımından önemi : Isıtma, serinletme, havalandırma Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Seralarda iklimlendirmenin sebzeler bakımından önemi: sera içi hava oransal nemi, CO2 gübrelemesi, LED ve diğer ışıklandırma sistemleri etkisi Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Seralarda toprak hazırlığı işlemleri; dezenfeksiyon, solarizasyon, organik madde artırımı, yeşil gübre, tuzluluk giderilmesi Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Seralarda yetiştiricilik dönemlerine (tek mahsul, bahar veya güzlük) göre sebze fidesi dikimleri zaman takvimi ve serada dikim sistemleri temel prensipleri Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sera sebzelerinde açıkta yetiştiricilikten ayrılan budama, sulama, gübreleme, tozlanma ve döllenmeye yardım konularının temel ilkeleri. Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Seralarda topraksız yetiştiricilik, kapalı mekan bitki fabrikalarında tam iklim kontrollü dikey katlı sistemlerde su kültürü yetiştiriciliğinin tanıtılması gerekliliği ve genel prensipleri Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 05:36