Genel Bilgi
Kod | BBP414 |
Ad | Genel Örtüaltı Sebzeciliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Örtüaltı sebze yetiştirilen sistemlerin tanıtılması ve işleyiş prensiplerinin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Örtüaltı tarımının tanımı. Örtüaltı sistemlerinin sınıflandırılması, bitkileri ve toprağı örten sistemler, dünyada ve Türkiye'de örtü altı istatistikleri, ılıman iklim ve soğuk iklim seracılık farkları, seraların ve tünellerin tanıtılması, seraların yapısal özelliklerine göre sınıflandırılması, sera yeri seçerken etkili olan ekolojik ve ekonomik faktörler, sera kurulumunda önemli faktörler, seralarda iklimlendirme, seralarda toprak işlemleri, seralarda tozlanma ve döllenmeye yardım, seralarda gübreleme, seralarda sulama, seralarda topraksız yetiştiricilik konuları öğretilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Örtüaltı Yetiştiriciliği, Ayten Sevgican
Notlar
1. Greenhouse Operation Management, Paul V. Nelson, Prentice Hall 2. The Complete Book of the Greenhouse, Ian G. Walls
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örtüaltı yetiştiriciliği sistemlerini tanır, sera, tünel, gölge evi, scrensera aralarındaki farkları ve yıl boyunca üretim takvimindeki yeri kullanım amaçlarını öğrenir |
ÖÇ02 | Sera kurarken etkili olan eokolojik (iklim, toprak, su, yer ve yöney) ve ekonomik faktörleri öğrenir |
ÖÇ03 | Sera kurulumu için sebzelerin yetiştirme isteklerine göre teknik projelendirme yapabilir |
ÖÇ04 | Sera kurulumu sırasında sera iç donanımları ve iklimlendirme sistemleri konularına sebze yetiştiriciliği yönünden hakim olur |
ÖÇ05 | Açıkta yetiştiricilikten farklı olarak serada toprak dezenfeksiyonu, tozlanma-döllenme ve budama konularının önemini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örtüaltı tarımının tanımı. Örtüaltı sistemlerinin sınıflandırılması, bitkileri ve toprağı örten sistemler | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dünyada ve Türkiye'de örtü altı istatistikleri. Dünya üzerinde ılıman iklim ve soğuk iklim seracılık bölgeleri ve aralarındaki farkları | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sera, tünel, gölge evi, scrensera gibi örtüaltı yetiştiricilik sistemlerinin yapısal farkları, kullanım amaçları ve yıl boyu üretim takvimindeki yeri | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | seraların farklı kurulum şekillerine göre sınıflandırılması (bireysel, blok, bölmeli, bölmesiz, bitişik vb) | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Seraların çatı şekillerine, konstrüksiyon tipine ve örtü malzemesine göre sınıflandırılması | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Seraların ısıtılma durumları, hareket yetenekleri ve kullanım amaçlarına göre sınıflandırılması | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sera kurulacak yer seçiminde etkili olan ekolojik (iklim, toprak, su, yer ve yöney) ve ekonomik faktörler | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sera kurulumu sırasında demirbaş (temel, dış ve iç drenaj, rüzgar kıranlar) sera iç donanım (raflar, tezgahlar, sera içi yollar, gübreleme ve iklimlendirme) parametreleri | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Seralarda iklimlendirmenin sebzeler bakımından önemi : Isıtma, serinletme, havalandırma | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Seralarda iklimlendirmenin sebzeler bakımından önemi: sera içi hava oransal nemi, CO2 gübrelemesi, LED ve diğer ışıklandırma sistemleri etkisi | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Seralarda toprak hazırlığı işlemleri; dezenfeksiyon, solarizasyon, organik madde artırımı, yeşil gübre, tuzluluk giderilmesi | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Seralarda yetiştiricilik dönemlerine (tek mahsul, bahar veya güzlük) göre sebze fidesi dikimleri zaman takvimi ve serada dikim sistemleri temel prensipleri | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sera sebzelerinde açıkta yetiştiricilikten ayrılan budama, sulama, gübreleme, tozlanma ve döllenmeye yardım konularının temel ilkeleri. | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Seralarda topraksız yetiştiricilik, kapalı mekan bitki fabrikalarında tam iklim kontrollü dikey katlı sistemlerde su kültürü yetiştiriciliğinin tanıtılması gerekliliği ve genel prensipleri | Ders notları, kaynak kitaplar ve internetten ilgili konular hakkında okunarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |