FELZ107 Sosyolojiye Giriş

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ107
Ad Sosyolojiye Giriş
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CAHİT ASLAN


Dersin Amacı

Sosyal eşitsizlik ve sosyal mesafe kavramlarının ve bunların toplumsal süreçlere ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Toplumsalkatmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliğive yorumlanabilirliğine ait eldekiverilerden hareketle gücün ve onun etkisinin incelenmesi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgiligenelkuramlar; sınıf, statü ve güçgibi temelkavramlarayrıntılı olarakincelenmektedir

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sezal, İhsan. 2003. Sosyolojiye Giriş, Ankara. Martı Yayınevi. Giddens, Antony. 2000. Sosyoloji, Ankara. Ayraç Yayınları. Bauman, Zygmunt. 1998. Sosyolojik Düşünmek, İstanbul. Ayrıntı Yayınları. Aslan, Cahit. 2015. Sosyoloji: Kavramlar ve Kullanımları, Adana. Karahan Kitabevi. Fichter, Joseph. 1993. Sosyoloji Nedir, Konya. Toplum Yayınları. Duverger, Maurice. 1980. Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara. Bilgi Yayınevi.

Notlar

Güvenç, Bozkurt. 1984. İnsan ve Kültür, İstanbul. Remzi Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Birey, toplumsal eleştiri ve pratikle toplumsal reforma çeşitli yollardan katkıda bulunur
ÖÇ02 Belirli bir toplum durumları kümesinin daha iyi anlaşılması, genellikle bize bu durumları daha iyi denetleme şansını kazandırdığını bilir.
ÖÇ03 Kültürel duyarlılıklarımızıarttırmanın, farklıkültürel değerlerin varlığının bilincinde olan politikalar belirlemenin biraracının olduğunu bilir.
ÖÇ04 Belli politika programlarını benimsemenin doğuracağı (istendik-istenmedik) sonuçlarını inceleyebilir.
ÖÇ05 Grupların ve bireylerin kendi yaşam koşullarını değiştirme fırsatlarını artırarak kendi kendilerini aydınlatma olanağının varlığını görür.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 2
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Sosyolojiye Giriş dersine giriş. Hazırbulunuşluk Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sosyal Bilimler ve Sosyoloji Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sosyolojide Yöntem ve Araştırma Teknikler Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sosyal Organizasyon-Sosyal Yapı ve Elamanları Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kültür-Sosyalizasyon, Etnisite ve Kimlik Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kategori, Grup ve Organizasyon Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Tabakalaşma ve Sınıf Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.- Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyal Kurumlar Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kurum Olarak Aile-Evlilik ve Toplumsal Cinsiyet Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sosyal Kurum Olarak Eğitim Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sosyal Kurum Olarak Ekonomi Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Nüfus ve Nüfus Dinamikleri Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sosyal Değişme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS