FELZ305 Sosyoloji Öğretimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ305
Ad Sosyoloji Öğretimi
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ


Dersin Amacı

Dersin ana amacı uygarlık, toplum ve kültür açısından sosyal bilim eğitimini, programlama, ders ve ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını ve tekniklerini kavramak, irdelemek ve yeni görüş ve perspektifler kazandırmaktır.İki ana amaç sayılabilir. Bunlardan birincisi geleneksel (tinsel) ve görgül (empirik) anlayışların ötesinde doğrudan eleştirel ve refleksif düşünme becerilerini geliştirmektir. İkincisi ise eğitimin amaç ve işlevlerini, eğitim kurumlarını, eğitim süreç, uygulama ve çıktılarını farklı boyutlarıyla ve farklı perspektiflerden irdeleyebilmek, değerlendirebilmek ve yeni görüş ve öneriler geliştirebilmektir.

Dersin İçeriği

Başta sosyoloji olmak üzere sosyal bilimler öğretimi ile ilgili mevcut bilgi ve tekniklerle güncel gelişmeler işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mevcut sosyoloji ders programları, lise sosyoloji ders kitapları, temel ders programı problemleri ve öğretim tekniklerine dair derlenmiş pdf notları ve Mayring'in Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmaya Giriş Kitabı

Notlar

Sosyoloji müfredatları, müfredat ve öğretim materyalleri ve teknikleri hakkında yayınlar ve araştırma makaleleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Genel ve özel öğretim yöntemleri teori, kavram ve tekniklerini bilir.
ÖÇ02 Uygarlık, kültür, toplum, sınıf, zümre ve güç ilişkileri ile eğitim politikaları ve amaçları arasındaki ilişkileri kurar.
ÖÇ03 Sosyal bilim ders öğretim programlama sorunları ve tekniklerini izler.
ÖÇ04 Sosyal bilimlerle ilgili etkili anlatım ve sunum tekniklerini bilir.
ÖÇ05 Güç ilişkilerini, okul içi ilişkileri, rutinler, sınavlar ve disiplin süreçlerini irdeleyebilir; okul içi formel ve informel ilişkileri kavrar, etkili iletişim becerileri geliştirir.
ÖÇ06 Örtük programlamaları bilir, bunlara karşı tedbir alır.
ÖÇ07 Okul ve ders yönetim sorunlarını kavrar ve çözüm yolları geliştirir.
ÖÇ08 Derslerini etkin anlatır.
ÖÇ09 Ölçme değerlendirme tekniklerini bilir ve sosyal bilim derslerinde bunları kullanır.
ÖÇ10 Ders kitabı ve metin eleştirileri yapar ve mevcutları güncelleştirir, yenilerini geliştirir.
ÖÇ11 Öğrenci ve ilişkili toplulukların insani ve toplumsal alanlarda bilgi, beceri ve duyarlılık kazanmalarına katkı sunar.
ÖÇ12 Gerek eğitimdeki gerek yaşamdaki konu ve olaylara farklı perspektiflerden bakabilir, eleştirel düşünür; eğitimin amaçlarını, programları, müfredatları farklı perspektiflerden değerlendirebilir.
ÖÇ13 Bilim ve sosyal bilim eğitim politikaları ile ilgili sorunları tespit eder, görüş ve öneriler geliştirir.
ÖÇ14 Eğitim sorunlarına, okulun finansmanı ve yönetimine dair uygun çözüm önerileri geliştirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 5
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyal bilimler ve sosyal bilimler eğitiminin tarihi gelişimi Okuma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sosyal bilimler derslerinin, özellikle de sosyoloji derslerinin amaçları Okuma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sosyal bilim derslerinin amaçları ile sınıf, zümre, güç ve küreselleşme arasındaki ilişkileri Okuma, literatür taraması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Metodoloji ve teknoloji içinde eğitim metodolojisi, teknolojisi, yaklaşım ve araçlarının yeri Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
5 Davranış bilimleri ve sosyal bilimler ayrımı, aralakındaki ilişkiler, kademeli olarak programlanması tartışmaları Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Sosyoloji öğretimi ile ilgili temel öncelik ve sorunlar Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Nicel ve nitel, pozitivist ve oluşturmacı çeşitil yaklaşımlar Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
8 Ara Sınav Hazırlık-Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Altenatif eğitim tartışmaları, sosyal bilimler eğitiminde alternatifler Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Eleştirel pedagoji yaklaşımları, sosyal bilimler eğitiminde eleştirel yaklaşımlar Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Sosyal bilimlerde ölçme ve değerlendirme sorunları Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
12 Sosyal bilimler, demokrasi ve insan hakları anlayışına etkileri Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay
13 Eğitimin araçsallaşması, sosyal bilimlerin araçsallaşması Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Sosyal bilimler aralınında kullanılan güncel tekikler ve tartışmaları Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Sosyal bilimler eğitimi, kalkınma, gelişme, dönüşme ilişkisi, öneri ve görüş geliştirme Okuma, görüş oluşturma, önerilerde bulunma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Hazırlık-Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS