Genel Bilgi
Kod | FELZ309 |
Ad | Türkiye'nin Toplumsal Yapısı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk sosyolojisini ve Türk sosyolojisindeki temel fikirleri analiz ederek, Türkiyedeki sosyolojisinin temel çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve Türkiyede sosyolojisinin tarihsel gelişimini öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Türkiye'deki sosyoloji tartışılacak, Türkiye'deki sosyolojisinin temel fikirleri analiz edilecek, Türkiye'de sosyolojisinin temel çalışmaları ve tarihsel gelişimi incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kongar, E. 2014. Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul. Remzi Kitabevi. Zencirkıran, M. 2019. Türkiyenin Toplumsal Yapısı. İstanbul. Nova Yayınevi
Notlar
Sungur, Z. 2014. Türkiyenin Toplumsal Yapısı. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını 2739.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal yapı ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Toplumsal yapı ile ilişkili kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Toplumsal yapı ile ilişkili kavramları örneklerle açıklar |
ÖÇ04 | Toplumbilim disiplini ile diğer disiplinler arasındaki farkları ve benzerlikleri açıklar |
ÖÇ05 | Toplumsal yapı kavramını oluşturan konuları tartışabilir |
ÖÇ06 | Toplumsal yapı kavramı içerisindeki konuları tartışır. |
ÖÇ07 | Toplumsal yapı kavramına ilişkin konuların toplumsal yaşayış içerisindeki etkilerini sorgular |
ÖÇ08 | Türkiye'nin toplumsal yapısı ile ilgili örnek olayları analiz edebilir. |
ÖÇ09 | Türkiye'nin yapısal özelliklerini ilişkili örnek olaylar ile değerlendirir. |
ÖÇ10 | Türkiye'nin ekonomik, siyasal ve toplumsal yapısını örnek olaylar ile analiz eder |
ÖÇ11 | Türkiye'nin toplumsal yapısını toplumsal yapı ile ilişkili konulara bağlı olarak değerlendirebilir |
ÖÇ12 | Türk kültürünü Osmanlıdan günümüze gelişim noktaları ile irdeler |
ÖÇ13 | Türkiye'nin genel sorunlarını ve bu sorunların çözüm yollarını tartışır |
ÖÇ14 | Türkiye'nin dünya toplumlarındaki yerini kavrar. |
ÖÇ15 | Türk toplumunun geleceğine ilişkin öndeyide bulunur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Toplumsal yapı kavramı ve Toplumsal yapı kuramları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Osmanlıda siyasal ve ekonomik yapısı | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Osmanlıda kültürel yaşam | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Modernleşme/Batılılaşma Hareketleri | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı ve Yeni Osmanlılar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | I. Meşrutiyet | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İkinci Meşrutiyet dönemindeki Düşünce Akımları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Türkiye'de sivil toplum | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Cumhuriyet kuruluş döneminde toplumsal yapı | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | 1960-1980 arası Türkiye'nin Toplumsal yapısı | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 1980 sonrası Türkiye'nin toplumsal yapısı | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Günümüz Türkiye'sini yakın tarih ile değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Türkiye'nin toplumsal problemlerine dair genel bir değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |