FELS302 Eleştirel Pedagoji

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELS302
Ad Eleştirel Pedagoji
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İki ana amaç sayılabilir. Bunlardan birincisi geleneksel (tinsel) ve görgül (empirik) anlayışların ötesinde doğrudan eleştirel ve refleksif düşünme becerilerini geliştirmektir. İkincisi ise eğitimin amaç ve işlevlerini, eğitim kurumlarını, eğitim süreç, uygulama ve çıktılarını farklı boyutlarıyla ve farklı perspektiflerden irdeleyebilmek, değerlendirebilmek ve yeni görüş ve öneriler geliştirebilmektir.

Dersin İçeriği

Eleştirel düşünmenin oluşumu; eleştirel düşüncenin özellikleri; eleştirel pedagoji teori ve yaklaşımları; bilgi, bilim, eğitim ilişkileri; eğitim, uygarlık ve kültür ilişkileri; eğitim hakkı, eğitim olanağı ve fırsat eşitliğine yönelik tartışmalar; eğitimde özerklik tartışmaları, okulların zümre ve sınıflara göre durumu; eğitim ve üretim, eğitim ve sürdürüm, yazgı ve özgürlük tartışmaları; eğitim ve inovasyon, eğitim ve kalkınma; okulun finansmanı; eğitimde metalaşma, ticarileşme, piyasalaşma; eğitim, millet, devlet ilişkileri; eğitim ve iktidar; okul yönetimi ve demokrasi (çoğulculuk); denetim ve disiplin; eğitim ve okul türleri; okul türleri ve ayrışma, okul ve ayrımcılık; okulda rutinler ve şiddet; eğitim ve kimlik oluşumu; eğitim, entegrasyon ve ideoloji; müfredat ve örtük programlama; başarı, sınav, kademeler arası geçiş; alternatif eğitim teori ve uygulamaları gibi konular farklı perspektiflerden ve eleştirel bir yaklaşımla irdelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Freire'nin ve Bourdieu'nün eğitim ile ilgili temel eserleri ile temel eleştirel pedagoji kitap ve makaleleri

Notlar

Mevcut eğitim sistemleri ile ilgili raporlar, eğitim eleştirileri ve alternatif eğitim modellerine dair her tür materyal


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eğitimle ilgili ana kavram ve teorileri bilir.
ÖÇ02 Eğitim ile kimlik, kültür, medeniyet, kalkınma ilişkilerini kurar.
ÖÇ03 Eğitim sorunları ve güncel tartışmaları izler.
ÖÇ04 Eğitim ve okulla ilgili zümreler ve sınıfsal açıdan analizler yapabilir.
ÖÇ05 Eğitim ve iktidar ilişkilerini irdeleyebilir, yorumlayabilir.
ÖÇ06 Eğitimin amaçlarını, programları, müfredatları farklı perspektiflerden değerlendirebilir.
ÖÇ07 Okul içi ilişkileri, rutinler, sınavlar ve disiplin süreçlerini irdeleyebilir.
ÖÇ08 Eğitim sorunlarına, okulun finansmanı ve yönetimine dair uygun çözüm önerileri geliştirebilir.
ÖÇ09 Gerek eğitimdeki gerek yaşamdaki konu ve olaylara farklı perspektiflerden bakabilir, eleştirel düşünür.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 5
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eleştirel düşünmenin oluşumu; eleştirel düşüncenin özellikleri; Okuma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Eleştirel pedagoji teori ve yaklaşımları; Okuma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilgi, bilim, eğitim ilişkileri; eğitim, uygarlık ve kültür ilişkileri; Okuma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Eğitim hakkı, eğitim olanağı ve fırsat eşitliğine yönelik tartışmalar; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yazgı ve özgürlük; eğitimde özerklik tartışmaları, okulların zümre ve sınıflara göre durumu; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Eğitim ve üretim, eğitim ve sürdürüm tartışmaları; eğitim ve inovasyon, eğitim ve kalkınma; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
7 Okulun finansmanı; eğitimde metalaşma, ticarileşme, piyasalaşma; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Hazırlık-Sınav Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev, Portfolyo
9 Eğitim, millet, devlet ilişkileri; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Eğitim ve iktidar; okul yönetimi ve demokrasi (çoğulculuk); denetim ve disiplin; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
11 Eğitim ve okul türleri; okul türleri ve ayrışma, okul ve ayrımcılık; okulda rutinler ve şiddet; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
12 Eğitim ve kimlik oluşumu; eğitim, entegrasyon ve ideoloji; müfredat ve örtük programlama; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
13 Başarı, sınav, kademeler arası geçiş; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
14 Alternatif eğitim teori ve uygulamaları; Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15 Öğrencilerin kendi alternatif eğitim görüşleri ve önerilerinin tartışılması Öneri ve görüşler (fikirler) geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Özet, sunu ve dosya oluşturma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Özet, sunu ve dosya oluşturma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 01:37