Genel Bilgi
Kod | FELS411 |
Ad | Türk Sosyologları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı siyaset sosyolojinin temel kavramlarının öğrenilmesi ve siyasi olgular ile siyasi süreçleri çözümleyebilmek için gerekli bilgisel donanımı sağlamak, güç ilişkilerini öğrenmek ve günümüz toplumunda demokratik yaşam yollarını tartışmak.
Dersin İçeriği
Bu derste, Siyasi İktidar ve Devlet, Sivil Toplum, Demokratik Sistem ve Unsurları, Siyasi Kültür ve Siyasi Davranış, Kitle Toplumu, Kamuoyu ve Siyasi Propaganda gibi Siyaset Sosyolojisinin temel kavramları, siyaset sosyolojisinde temel hedef olarak içinde yaşadığımız Türkiye Cumhuriyetinin bir sosyal sistem olarak idari şekli tartışılacak. Güç, iktidar gibi kavramların açıklanmasına çalışmak. Sosyal dönüşüm ve kontrol politikalarını açıklamak, demokratikleşme ve Türkiye'nin uluslararası konumu gibi konulara değinmektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Avcı, Nazmi ve Erdal Aksoy. 2017. Türk Sosyologları. İstanbul. Lisans Yayıncılık. Kaçmazoğlu, H. Bayram. 2011a. Türk Sosyoloji Tarihi II, İstanbul, Kitabevi Yayını. Kaçmazoğlu, H. Bayram. 2011b. Türk Sosyoloji Tarihi III, İstanbul, Kitabevi Yayını. Kaçmazoğlu, H. Bayram. 2012. Türk Sosyolojisinde Temalar 2. Kuram, Uygulama, Sosyalizm, İstanbul, Doğu Kitabevi. Kayalı, Kayalı. 2000. Türk Düşünce Dünyasının Bunalımı, İstanbul, İletişim Yayını.
Notlar
Sezer, Baykan. 1988. Türk Sosyolojisinin Ana Sorunları, İstanbul, Sümer Yayını.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
ÖÇ02 | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
ÖÇ03 | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
ÖÇ04 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
ÖÇ05 | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
ÖÇ06 | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
ÖÇ07 | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
ÖÇ08 | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
ÖÇ09 | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
ÖÇ10 | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
ÖÇ11 | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
ÖÇ12 | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
ÖÇ13 | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
ÖÇ14 | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
ÖÇ15 | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiyede sosyolojinin tarihi kökleri, gelişme öncesi tarihsel süreci | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Osmanlı dönemi sosyolojisi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | 19. yüzyıl Türkiyesinde sosyoloji. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | 1950-1960 dönemi ve 1960 sonrası dönem | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | 1971 dönemi ve Türkiyede sosyolojinin durumu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiyede Sosyolojik hareketler | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türk sosyolojisinde temel düşünür. Ziya Gökalp | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk Sosyolojisi. Prens Sabahattin Bey | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mehmet Ali Şevki, Mehmet İzzet, Hilmi Ziya Ülken | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Cahit Tanyol, Cavit Orhan Tütengil, İbrahim Yasa | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Nurettin Şazi Kösemihal, Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu, Mümtaz Turhan, Nurettin Topçu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mübeccel Belik Kıray ve Ankara Ekolü | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkiyede günümüz sosyolojisi. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |