YOT148 Organik Ürün İşleme Teknolojileri

3 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YOT148
Ad Organik Ürün İşleme Teknolojileri
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. UĞUR KEKEÇ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Gıdaların tüketiminde insan sağlığına zararlı olabilecek etkenlerin nedenlerini, kaynaklarını ve önleme yollarını, gıdaların farklı yöntemler ile muhafazası ve korunması ile işleme teknikleri ile farklı ürünler oluşturmayı öğrencilere öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders gıda proses aşamasında, gıda prosesinden sonra veya proses edilmemiş çiğ gıdadan kaynaklanan toksin maddelerin veya enfeksiyonların insan sağlığına vereceği zararlı etkiler ve korunma yöntemlerini, organik ürünlerin neden ve nasıl işleneceğini öğrenebilmeyi içeriyor.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders ile ilgi yapılan akademik çalışmalardan yararlanılarak hazırlanan ders notları. ve Yapılan uygulamalardan hazırlanan sunular.

Notlar

T.C. Milli eğitim bakanlığı ,Gıda teknolojileri, Meyve ve Sebzelerde ön işlemler. Ders Materyali Ankara 2013.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gıda kaynaklı toksin etkenlerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini açıklar.
ÖÇ02 Gıda kaynaklı zararlı toksin maddelerin bulaşma ve oluşum ilişkilendirir.
ÖÇ03 Gıda kaynaklı zararlılardan korunma yöntemlerini açıklar.
ÖÇ04 Bir gıda maddesi üretirken potansiyel riskleri belirleyip risk analizini açıklar.
ÖÇ05 Bitkisel ürün mamullerinin işleme prosesini açıklar.
ÖÇ06 Uygun ürün işleme teknikleri ile yeni organik ürün üretim sürecini tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler tarımsal üretim sürecine ait temel bilgileri, organik tarım ilkelerini, üretim felsefesini ve konuyla ilgili temel bilgileri açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler organik tarım alanında öğrendiği bilgilerin doğru, güvenilir ve güncel olup olmadığını bilirler. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir tarım yönetimi, kırsal kalkınma, tarımsal planlama ve tarımsal teknoloji kullanımına yönelik gelişmeleri ve bunların insan hayatındaki etkilerini bilirler. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler Organik Tarım Kanunu ve Organik Tarımın Esasları ve Uygulamasına İlişkin Yönetmelik hükümleri doğrultusunda organik tarım üretim faaliyetlerini yönetirler. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler organik ürünün nihai tüketiciye ulaşıncaya kadar olan üretim aşamalarında karşılaşılabilecekleri sorunlara çözüm üretirler 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler organik tarım alanında sorunları bilimsel araştıma yöntemine (tanımlama, analiz etme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm üretme ve uygulama) uygun biçimde değerlendirebilirler. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler organik tarım alanında hem bireysel hem de ekip üyesi olarak karşılaştığı problemlerin çözümünde üstlendiği sorumlulukları yerine getirirler. 1
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler mesleği ile ilgili gelişmeleri hayat boyu öğrenmenin gerekliliği ile takip ederler. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenciler organik tarım alanında araştırma ve sorgulama yoluyla elde ettiği bilgiye kullanırlar 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenciler organik tarım alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla etkileşimli olarak toplumsal, kültürel ve etik sorumluluk bilinci ile projeler üretebilirler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenciler mesleği ve diğer alanlarla ilgili iletişim sürecini yönetebilecek olan Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde yabancı dil bilirler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenciler organik tarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak sözlü ve yazılı olarak iletişim kurabilirler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler organik tarım alanı ile ilgili bilimsel araştırma sürecinden elde edilen sonuçları uygulayabilirler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler organik tarım ile ilgili gürev ve sorumluluklarını bilimsel, kültürel, etik değerler ve yasal mevzuata uygun yaparlar. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler organik tarım alanında sosyal adalet, kalite, kültürel değerler, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptirler. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gıda güvenliğinin önemi Türkiye de ve dünyada gıda güvenliği Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
2 Gıda güvenliği ile ilgili yasalar, gıda kanunu Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Soru-Cevap
3 Gıda ve Mikroorganizmalar, Gıdalarda Mikrobiyolojik Bozulma Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Enfeksiyon Tipi Gıda Zehirlenmeleri, Gıda Kaynaklı Bakteriyel Toksin Tipi Zehirlenmeler Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Gıdalarda Mikrobiyal Faaliyetleri Kontrol Altına Alma Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Mikroorganizmaları Gıdalardan Uzaklaştırma Yöntemleri Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Mikrobiyal Aktiviteyi Yavaşlatma Yöntemleri Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava kadar anlatılan konuları tekrar edip çalışmalıdır. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Organik ürünlere mikroorganizmaların etkisi ve meydana getirdikleri değişiklikler Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Meyve ve sebze hasadı ve dikkat edilecek noktalar, işleme öncesi uygulanacak işlemler Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap
11 Konserve teknolojisi (haşlama, dolum, ekzost, pastörizasyon, sterilizasyon ) Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
12 Organik olarak üretilmiş ürünlerle salça Üretim Teknolojisi Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
13 Organlik Reçel- marmelat teknolojisi Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
14 Organik Meyve suyu teknolojisi Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
15 Organik ürünler kullanarak anlatılan ürün işleme tekniklerinin uygulamaları. Önerilen ders materyallerini okumalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 87
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,48
AKTS 3 AKTS