Genel Bilgi
Kod | ICM319 |
Ad | Rölöve |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İç mimarlık mekanlarında rölöve yapma tekniklerinin ve bürokratik aşamaların anlatılması.
Dersin İçeriği
Rölöve: Tanımı, Farklı ölçeklerdeki çalışmaların amacı; Rölöve ve Ölçek Teknikleri: Fotoğraf ve kroki hazırlama, Yatay uzaklıkların ölçülmesi, Bloknota not alma, Alınan ölçülerin kağıda aktarılması, Rölöve çizim tekniği; Rölöve uygulaması: Konunun ya da yerin fotoğraflar yardımıyla belirlenmesi, Yatay ölçüsünü alma ve kağıda geçirme aşamaları kritikleri, kesit ve cephe krokilerinin hazırlanması, Yükseklik ölçüsü alma teknikleri, Anıt tescil fişi hazırlanılması.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
* ÇETİNTAŞ, S. (1946). Türk Mimari Anıtları, Osmanlı Devri, Bursa'da İlk Eserler, Eski Eserler ve Müzeler Umum Müdürlüğü Rölöve Bürosu Yayınları, İTÜ Mimarlık Fakültesi Arşivi, İstanbul. * MÜLLER-WIENER, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası, ISBN: 978975080158X, İstanbul. * ULUENGİN, B. (2002). Rölöve, YEM Yayınları, ISBN: 9789758599224, İstanbul. * ELDEM, S. H. (1955). Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul. * AKOZAN, F. (1977). Türkiye'de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını, TBMM Kütüphanesi (73002848), İstanbul. * CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul. * CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul. * BEKTAŞ, C. (2001). Koruma Onarım, Literatür Yayınları, ISBN: 9789799758431358, İstanbul. * ELDEM, S. H. (1994). Boğaziçi Yalıları I-II (Rumeli ve Anadolu Yakası), Vehbi Koç Vakfı, ISBN: 7989686959017, İstanbul. * AHUNBAY, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul. * GÜNAY, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438669, İstanbul. * KUBAN, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438960, İstanbul. * ULUENGİN, B., ULUENGİN, F., ULUENGİN, M. B., (2001). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789758599100, İstanbul. * GÜNAY, R. (2002). Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, ISBN: 9789755112863, İstanbul. * ÖDEKAN, A. (2004). Yazıları ve Rölöveleriyle Sedat Çetintaş, İtü Yayınevi, ISBN: 9789755612521, İstanbul. * AKIN, N. (2001). Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları, Literatür Yayıncılık, ISBN: 9789758431048, İstanbul. * MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753958277, İstanbul.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Rölöve, ölçme kavramının iç mimarlık mesleğindeki yerini kavrar. |
ÖÇ02 | Ölçmede geleneksel, elektronik, optik araç ve gereçleri kullanıp ölçüm tekniklerini uygular. |
ÖÇ03 | Alınan ölçüleri plan-kesit-görünüş olarak ölçekli çizimlere dönüştürür. |
ÖÇ04 | Farklı ölçeklerdeki rölöve çalışmalarında (Plan-kesit-görünüş) çizim ve sunum tekniklerini gösterir. |
ÖÇ05 | Mevcut yeni yapılarda ölçüm yaparak proje hazırlar. |
ÖÇ06 | Tarihi yapılarda ölçümler yaparak rölöve projesini çizer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Rölöve: tanımı, kullanım alanları, iç mimarlık açısından önemi, temel kavramlar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
2 | Rölöve ve ölçüm teknikleri, kullanılan araçlar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
3 | Fotoğraf ve kroki hazırlama, farklı ölçeklerde çalışmanın amacı. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
4 | Yatay uzaklıkların ölçülmesi, alınan ölçülerin kağıda aktarılması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
5 | Kubbe-tonoz-yükseklik ölçülerinin alınması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Kesit ve iç cephelerin çizilmesi. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
7 | Özellikli tavanların ölçülmesi, plana aktarılması, gösterim teknikleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Vize ödevi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Merdiven, dairesel ve yuvarlak cisimlerin ölçülmesi, plana aktarılması, gösterim teknikleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
10 | Kemer tipleri, duvar örgüsü tipleri, çizimleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
11 | Saçak genişliği ve baca yüksekliğinin ölçülmesi, çatı eğiminin ölçülmesi, plana aktarılması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
12 | Gösterim teknikleri, kubbe ve tonoz tipleri, çizimleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
13 | Detayların ölçülerinin alınması, detay çizimi teknikleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
14 | Bezeme özelliklerinin ölçülmesi ve kağıda aktarılması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Genel değerlendirme. | Proje eksiklerini tamamlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu ödevi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu ödevi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |