ICM316 Restorasyon Projesi

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ICM316
Ad Restorasyon Projesi
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ


Dersin Amacı

Tarihsel çevrelerde iç mekan restorasyonlarının öğretilmesi ve kullanılmasının özendirilmesi.

Dersin İçeriği

Koruma Düşüncesinin Gelişimi: Romantik görüş, Tarihi restorasyon, Çağdaş restorasyon; Korunacak değerler ve değerlendirme ölçüleri: Taşınır kültür varlıkları, Taşınmaz kültür ve doğa varlıkları, koruma ölçütleri; Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler: İç nedenler, Dış nedenler; İç mimarlıkta restorasyon teknikleri: uygulama örnekleri; Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar: Tarihi ve arkeolojik çalışmalar, Sanat tarihi araştırmaları, Teknik araştırmalar; Restorasyon projesinin hazırlanması: Rölöve çalışmaları, Fotoğrafla belgeleme, Analiz çalışmaları, Restitüsyon, Restorasyon projesi; Restorasyon projesinin hazırlanılması: Çeşitli uygulamalar.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

* BRATO, C., MOSTAEDI, A. (2007). New Habitats In Converted Buildings, Structure (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9788489861471, Barcelona. * D. K. CHING, F., M. JARZOMBEK, M. (2007). A Global History Of Architecture, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780471268925, Newyork. * DEAN, C., O.KOLEY, E. (2007). Conversions, Laurence King (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781856694860, London. * FAWCETT, J. (2001). Historic Floors / Their History and Cons, Architectural Press, ISBN: 9780750627654, Oxford. * ÜNAY, A. İ. (2002). Tarihi Yapıların Depreme Dayanımı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yay. ISBN: 9789754291896, Ankara. * TAMER, C. (2002). Sultan Selim Medresesi Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641367, İstanbul. * TAMER, C. (2002). Taraklı Yunus Paşa Camii Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641391, İstanbul. * TAMER, C. (2003). İstanbul Bizans Anıtları ve Onarımları, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641545, İstanbul. * HOŞKARA, Ş. Ö. (2004). Kentsel Koruma ve Canlandırma Üzerine, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753957351, Ankara. * MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753958277, Ankara. * FORSYTH, M. (2007). Structures and Conservation In Historic Buildings, (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781405111712, Oxford. * GÜNAY, R. (2007). Geleneksel Ahşap Yapılar / Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınları, ISBN: 9789755112863, İstanbul. * ÇEÇENER, H. B. (2008). Beylerbeyi Kültür ve Doğal Varlıklar Kılavuzu, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789944895830, Ankara. * AKYILDIZ, A., ESİN, E., AĞIR, A. (2008). Sadullah Paşa ve Yalısı, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789758599992, İstanbul. * YOUNG, R. (2008). Historic Preservation Technology, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780471788368, Newyork. * ORBAŞLI, A. (2008). Architectural Conservation, Blackwell Science (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780632040254, Oxford. * FORSYTH, M. (2008). Materials and Skills For Historic Building Conservation, Blackwell Publishing (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781405111704, Oxford. * DONALD, I. (2008). Living Buildings Architectural Conversation, Images Publishing Group (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781864701927, Melbourne. * AHUNBAY, Z. (2009). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul. * H.STUBBS, J. (2009). Time Honored, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN:9780470260491, Newyork. * J. CROSBIE, M. (2005). Boomer Buildings Mid-Century Arch.Reborn, Images Publishing Group (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781920744967, Melbourne. * BEKTAŞ, C. (2001). Koruma Onarım, Literatür Yayıncılık, ISBN: 9789758431358, İstanbul. * KESKİNER, C. (2001). Rumeli Hisarı / Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641340, İstanbul. * TAMER, C. (2001). Amcazade Yalısı ve Manzumesi Onarımları, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641359, İstanbul. * KÜÇÜKKAYA, A. G. (2001). Taşların Bozulma Nedenleri Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınları, ISBN: 9789755113606, İstanbul. * ARSEVEN, C. E. (2001). Eski Galata ve Binaları, İstanbul Kütüphanesi, ISBN: 9789757512044, İstanbul.

Notlar

İlgili internet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Koruma kavramı, koruma kavramının dünyada ve Türkiye'de tarihsel gelişimi, Türkiye'de korumanın yasal ve örgütsel yapısını anlatır.
ÖÇ02 Yapıları korunmaya değer kılan ölçütlerin neler olduğunu açıklar.
ÖÇ03 Korunması gerekli yapılara müdahale biçimleri ve restorasyon tekniklerini anlatır.
ÖÇ04 Korunması gerekli yapıların yeniden işlevlendirilmesinde işlev seçimini etkileyen faktörleri ve yaklaşımları açıklar.
ÖÇ05 Ülkemizde ve dünyada yeniden işlevlendirilmiş tarihi yapı örneklerinin müdahale süreci ve yaklaşımlarını değerlendirir.
ÖÇ06 Tarihi bir yapının yeniden işlevlendirilmesine yönelik bir proje hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Restorasyon kavramı, iç mimarlıkla ilişkisi, salt iç mekan restorasyonu yeterlimidir. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
2 Kültür varlığı kavramı, yasalar ve koruma eğitimi. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
3 Korunacak değerler ve değerlendirme ölçüleri: Taşınır kültür varlıkları, taşınmaz kültür ve doğa varlıkları, koruma ölçütleri, taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
4 Koruma düşüncesinin gelişimi: Romantik görüş, stilistik restorasyon, tarihi restorasyon, çağdaş restorasyon anlayışı. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
5 Obje restorasyonu kavramı, temel öğeleri, koruma planlaması. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
6 İç mimarlıkta bezeme restorasyonu. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
7 Anıtlarda bozulmaya neden olan iç ve dış etkenler. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Vize projesi hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 İç mimarlıkta restorasyon teknikleri. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
10 İç mimarlıkta restorasyon teknikleri ve uygulama örnekleri. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
11 Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar: Tarihi ve arkeolojik çalışmalar, sanat tarihi araştırmaları, teknik araştırmalar, anıtın yasal statüsü. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
12 Restorasyon projesinin hazırlanması: Rölöve çalışmaları, fotoğrafla belgeleme, fotogrametri, analiz çalışmaları. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
13 Restitüsyon nedir. Amacı, yöntemleri. İç mimarlıkta restitüsyon kavramı. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
14 Restorasyon teknikleri: Sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme, yeniden kullanım, çağdaş ek, yeniden yapım, temizleme, taşıma, arkeolojik restorasyon. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
15 Genel değerlendirme. Proje eksiklerini tamamlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu projesi hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu projesi hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS