Genel Bilgi
Kod | ICM316 |
Ad | Restorasyon Projesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarihsel çevrelerde iç mekan restorasyonlarının öğretilmesi ve kullanılmasının özendirilmesi.
Dersin İçeriği
Koruma Düşüncesinin Gelişimi: Romantik görüş, Tarihi restorasyon, Çağdaş restorasyon; Korunacak değerler ve değerlendirme ölçüleri: Taşınır kültür varlıkları, Taşınmaz kültür ve doğa varlıkları, koruma ölçütleri; Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler: İç nedenler, Dış nedenler; İç mimarlıkta restorasyon teknikleri: uygulama örnekleri; Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar: Tarihi ve arkeolojik çalışmalar, Sanat tarihi araştırmaları, Teknik araştırmalar; Restorasyon projesinin hazırlanması: Rölöve çalışmaları, Fotoğrafla belgeleme, Analiz çalışmaları, Restitüsyon, Restorasyon projesi; Restorasyon projesinin hazırlanılması: Çeşitli uygulamalar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
* BRATO, C., MOSTAEDI, A. (2007). New Habitats In Converted Buildings, Structure (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9788489861471, Barcelona. * D. K. CHING, F., M. JARZOMBEK, M. (2007). A Global History Of Architecture, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780471268925, Newyork. * DEAN, C., O.KOLEY, E. (2007). Conversions, Laurence King (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781856694860, London. * FAWCETT, J. (2001). Historic Floors / Their History and Cons, Architectural Press, ISBN: 9780750627654, Oxford. * ÜNAY, A. İ. (2002). Tarihi Yapıların Depreme Dayanımı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yay. ISBN: 9789754291896, Ankara. * TAMER, C. (2002). Sultan Selim Medresesi Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641367, İstanbul. * TAMER, C. (2002). Taraklı Yunus Paşa Camii Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641391, İstanbul. * TAMER, C. (2003). İstanbul Bizans Anıtları ve Onarımları, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641545, İstanbul. * HOŞKARA, Ş. Ö. (2004). Kentsel Koruma ve Canlandırma Üzerine, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753957351, Ankara. * MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753958277, Ankara. * FORSYTH, M. (2007). Structures and Conservation In Historic Buildings, (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781405111712, Oxford. * GÜNAY, R. (2007). Geleneksel Ahşap Yapılar / Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınları, ISBN: 9789755112863, İstanbul. * ÇEÇENER, H. B. (2008). Beylerbeyi Kültür ve Doğal Varlıklar Kılavuzu, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789944895830, Ankara. * AKYILDIZ, A., ESİN, E., AĞIR, A. (2008). Sadullah Paşa ve Yalısı, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789758599992, İstanbul. * YOUNG, R. (2008). Historic Preservation Technology, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780471788368, Newyork. * ORBAŞLI, A. (2008). Architectural Conservation, Blackwell Science (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780632040254, Oxford. * FORSYTH, M. (2008). Materials and Skills For Historic Building Conservation, Blackwell Publishing (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781405111704, Oxford. * DONALD, I. (2008). Living Buildings Architectural Conversation, Images Publishing Group (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781864701927, Melbourne. * AHUNBAY, Z. (2009). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul. * H.STUBBS, J. (2009). Time Honored, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN:9780470260491, Newyork. * J. CROSBIE, M. (2005). Boomer Buildings Mid-Century Arch.Reborn, Images Publishing Group (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781920744967, Melbourne. * BEKTAŞ, C. (2001). Koruma Onarım, Literatür Yayıncılık, ISBN: 9789758431358, İstanbul. * KESKİNER, C. (2001). Rumeli Hisarı / Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641340, İstanbul. * TAMER, C. (2001). Amcazade Yalısı ve Manzumesi Onarımları, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641359, İstanbul. * KÜÇÜKKAYA, A. G. (2001). Taşların Bozulma Nedenleri Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınları, ISBN: 9789755113606, İstanbul. * ARSEVEN, C. E. (2001). Eski Galata ve Binaları, İstanbul Kütüphanesi, ISBN: 9789757512044, İstanbul.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Koruma kavramı, koruma kavramının dünyada ve Türkiye'de tarihsel gelişimi, Türkiye'de korumanın yasal ve örgütsel yapısını anlatır. |
ÖÇ02 | Yapıları korunmaya değer kılan ölçütlerin neler olduğunu açıklar. |
ÖÇ03 | Korunması gerekli yapılara müdahale biçimleri ve restorasyon tekniklerini anlatır. |
ÖÇ04 | Korunması gerekli yapıların yeniden işlevlendirilmesinde işlev seçimini etkileyen faktörleri ve yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ05 | Ülkemizde ve dünyada yeniden işlevlendirilmiş tarihi yapı örneklerinin müdahale süreci ve yaklaşımlarını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Tarihi bir yapının yeniden işlevlendirilmesine yönelik bir proje hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Restorasyon kavramı, iç mimarlıkla ilişkisi, salt iç mekan restorasyonu yeterlimidir. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
2 | Kültür varlığı kavramı, yasalar ve koruma eğitimi. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
3 | Korunacak değerler ve değerlendirme ölçüleri: Taşınır kültür varlıkları, taşınmaz kültür ve doğa varlıkları, koruma ölçütleri, taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
4 | Koruma düşüncesinin gelişimi: Romantik görüş, stilistik restorasyon, tarihi restorasyon, çağdaş restorasyon anlayışı. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
5 | Obje restorasyonu kavramı, temel öğeleri, koruma planlaması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
6 | İç mimarlıkta bezeme restorasyonu. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
7 | Anıtlarda bozulmaya neden olan iç ve dış etkenler. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Vize projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | İç mimarlıkta restorasyon teknikleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
10 | İç mimarlıkta restorasyon teknikleri ve uygulama örnekleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
11 | Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar: Tarihi ve arkeolojik çalışmalar, sanat tarihi araştırmaları, teknik araştırmalar, anıtın yasal statüsü. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
12 | Restorasyon projesinin hazırlanması: Rölöve çalışmaları, fotoğrafla belgeleme, fotogrametri, analiz çalışmaları. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | Restitüsyon nedir. Amacı, yöntemleri. İç mimarlıkta restitüsyon kavramı. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
14 | Restorasyon teknikleri: Sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme, yeniden kullanım, çağdaş ek, yeniden yapım, temizleme, taşıma, arkeolojik restorasyon. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Genel değerlendirme. | Proje eksiklerini tamamlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |