IMS449 Ergonomi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IMS449
Ad Ergonomi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ONUR KILIÇ


Dersin Amacı

Derste bir üretim sistemini oluşturan; insan, makine ve ortam arasındaki ilişkileri en iyiliyerek sistemin verimliliğini artırmak ve sağlıklı ve güvenli çalışma koşullarının oluşmasına katkı sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı, tarihsel süreci ve ilişkili olduğu disiplinler. Endüstriyel ergonomi, mobilya ve mekan ergonomisi kavramları İnsan vücudunun yapısal özellikleri, hareket sistemi, kemikler, eklemler ve kaslar Mimari-ergonomi ilişkisi İnsan ölçüleri ve antropometrik yaklaşım. Konfor kavramı. İç mekan tasarımının genel ilkeleri ve bu mekanlara ait donatıların kritik ölçüleri. Antropometrik verilerin mobilya ve içmekanda uygulanmasına yönelik bilgilerin öğretilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sabancı, A. & Sümer S.K., 2015, Ergonomi, Nobel Akademi Yayıncılık. / Akın, G. 2013, Ergonomi, Alter Yayıncılık. / Sabancı, A. & Sümer S.K. & Say, S. 2012, Endüstriyel Ergonomi, Nobel Akademi Yayıncılık. / Üçüncü, K. & Acar, H. 2020, Ergonomi ,Nobel Akademi Yayıncılık. / Güler, Ç. 2004. Ergonomi, Palme Yayıncılık. Kroemer, 1999, Ergonomics Stephen Pheasant Christiane Haslegrave, Bodyspace, Taylor and Francis.

Notlar

İnternet Kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinleri açıklar.
ÖÇ02 Endüstriyel ergonomi, mobilya ve mekan ergonomisi kavramlarını açıklar.
ÖÇ03 Konfor kavramı ergonomik tasarım ilişkisini analiz açıklar.
ÖÇ04 Ergonominin tasarım disiplini ile ortak yönlerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genel: Giriş, ergonominin tarihsel gelişimi, üretim sistemlerinde ergonomik yaklaşım, tasarımda ergonomik etkenler. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 İnsana ilişkin özellikler: Algılama, seçim, eylem, fiziksel özellikler, Fizyolojik özellikler, ve psikolojik özellikler. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 İş ve enerji tüketimi: İş ve adaleler, yorgunluk, enerji ihtiyacı, çalışma süresi ve dinlenme aralıkları. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Antropometri I: Genel, antropometrik boyutlar ve antropometride kullanılan istatistiksel uygulamalar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Antropometri II: Antropometrik ölçüm yöntemleri, İnsanın fonksiyonel çalışma hacimleri. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İnsan çevresindeki makine denetim organlarının özellikleri: İnsan-makina sistemleri, denetim organlarının kullanıcı alanına yerleşimi, tasarımda ergonomik prensipler, taşıtlarda sürücü konumu, denetim organları tasarımı, denetim organları için yapısal değerler , cihazların kıyaslanması, el ve ayak denetim elemanları. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Yerleşik çalışmalarda iş alanı düzenlemeleri: Yerleşik çalışmalarda iş alanı düzenlemeleri, İş alanı tasarımı, iş alanı tasarımında ergonomik yaklaşım, ayakta çalışanlar için tasarım, oturarak çalışanlar için tasarım, çalışma yüzeyi tasarımı, görüntü terminalleri-monitörler, gösterge terminalleri ve sağlık, değişik çalışma ortamlarında vücut konumları, herkese uygun tasarımı. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Koltuk ergonomisi: Oturak yapısının sağlığa yönelik özellikleri, koltuk tasarımı için teknik özellikler, mekanik titreşimlerle oluşan gerilimler, taşıma araçlarında koltuk tasarımı, gelecek için beklentiler. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Büro ergonomisi ve tasarım: Büro malzemelerinin ergonomik açıdan yerleşim ilkeleri. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Bilişim ergonomisi ve tasarım: Bilgi işlem aygıtları ve makinalarının ergonomk özellikleri ve büro yerleşiminde tasarım ilkeleri. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Gürültü ve titreşim çalışma ortamı: İşitme anatomi ve fizyolojisi, gürültü etkileri, ses ve gürültünün fiziksel özellikleri, oda ve hol akustiği, gürültü kontrolü, Titreşim teorisi, titreşimin ve insana etkileri, Titreşimli sistemlerde yalıtım. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Aydınlatma ve çalışma ortamı: Aydınlık şiddeti ve aydınlık yoğunluğu, göz anatomisi ve fizyolojisi, parlaklık, görsel kapasite, aydınlatma elemanları ve ışık kaynakları, oda aydınlatma düzeyleri için öneriler, duyarlı işlerde aydınlatma, bilgisayarlı çalışma bürolarında aydınlatma, gün ışığı, çalışma odasında renk, aydınlatma yoğunluğu ve verim. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 İklim özellikleri ve çalışma ortamı: Vücut ile dış ortama arasında ısı kontrölü, klimatik rahatlık, rahatlık üzerine hava ve yüzey sıcaklıklarının etkileri, hava haraketi ve algılanır sıcaklıklar, bağıl nem ve effektif sıcaklıklar, iklim faktörlerinin iş yüküne etkileri, hava kirliliği ve havalandırma. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Çalışma ortamlarının ergonomik yönden değerlendirilmesi: Çalışma senaryosu modeli ve evreleri, ergonomik sorunların belirlenmesi ve çözüm modeli, kontrol listeleri. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS