Genel Bilgi
Kod | SD0484 |
Ad | Etnoornitoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Önlisans/Lisans Dersi |
Etiket | ADS Alan Dışı Seçmeli Dersler (Üniversite) ÜOD Üniversite Ortak Ders |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Disiplinlerarası bir bağlamda, insanların kuşlara ilişkin antropolojik, bilişsel ve dilsel bakış açılarını doğal bilimsel yaklaşımlarla ortaya koymak
Dersin İçeriği
İnsanlarla kuşlar arasındaki ilişkiyi inceler. Daha geniş anlamda kuş isimlerinin nasıl verildiğini, halk bilimi (inanç, ritüeller vb.), sanat ve edebiyat bağlamında kuşların ne şekilde algılandığını araştırır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2022). Etnoornitoloji Ders Notları. Adana.
Notlar
KALIN, L. S. (1993), Türk Folklorunda Kuşlar, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. BARAN, İ. ve YILMAZ, İ. (1984), Ornitoloji Dersleri (Kuş Bilimi), İzmir: Ege Üniversitesi Fen Fakültesi. BONTA, M. (2010), Ethno-ornithology and Biological Conservation, S. TIDEMANN and A. GOSLER (Ed.), Ethno-Ornithology: Birds, İndigenous Peoples, Culture and Society içinde, London and Washington D C: Earthscan. CLAUSON, S. G. (1972), An Etimological Dictionary of Pre-Thirteenth Century Turkish, London: Oxford Univesity. CLEMENT, D. (1998), The Historical Foundations of Ethnobiology. Journal of Ethnobiology, 18(2), 161-187. HUNN, E. (2007), Ethnobiology in Four Phases, Journal of Ethnobiology, 27(1), 1-10. HUNN, E. S. ve BROWN, C. H. (2011). Linguistic Ethnobiology, E. N. ANDERSON (Ed.), Ethnobiology içinde (s. 319-333), Wiley-Blackwell. KİZİROĞLU, İ. (1989), Türkiye Kuşları, Ankara: O. G. M. Basımevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etnozoolojinin alt bileşeni olarak etnoornitoloji kavramını tanımlar. |
ÖÇ02 | Etnoornitolojinin diğer alt bileşenlerle ilişkisini kavrar. |
ÖÇ03 | Dünyada ve Türkiyede etnoornitolojinin gelişimini kavrar. |
ÖÇ04 | Etnoornitoloji bağlamında kuş isimlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili halk inançlarını inceler. |
ÖÇ06 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili ritüelleri inceler. |
ÖÇ07 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili atasözleri, deyimleri vb. unsurları inceler. |
ÖÇ08 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili masal ve efsaneleri inceler. |
ÖÇ09 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili mani, tekerleme ve bilmeceleri inceler. |
ÖÇ10 | Örnek metin ve saha çalışmalarını inceler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etnozoolojinin alt bileşeni olarak etnoornitoloji kavramı | Ders içeriğinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Etnoornitolojinin diğer alt bileşenlerle ilişkisi | Ders içeriğinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dünyada ve Türkiyede etnoornitolojinin tarihi gelişimi | Ders içeriğinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Biyolojide kuşların isimlendirilmesi (Mevcut sınıflandırma) | İlgili ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Etnoornitoloji bağlamında kuşların isimlendirilmesi | İlgili ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili halk inançları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili ritüeller | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili mani, ninniler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili tekerlemeler ve bilmeceler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili kültürel kodlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Etnoornitoloji bağlamında edebiyatta kuşlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Etnoornitoloji bağlamında sanatta kuşlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Örnek metin araştırmaları ve saha çalışmaları (Teorik) | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Örnek metin araştırmaları ve saha çalışmaları | Saha çalışması için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |