MED503 Göğüs Hastalıkları

5 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 9. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED503
Ad Göğüs Hastalıkları
Yıl 5. Yıl
Süre (Hafta) 3 Hafta
AKTS 5 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL HANTA


Dersin Amacı

5. sınıf stajer doktorların, erişkin yaş grubunda solunum sistemini ilgilendiren ve ülkemizde sık karşılaşılan hastalıkların ulusal ÇEPte yer aldığı düzeyde etyopatogenezi, klinik ve laboratuar bulgularını öğrenmeleri, bu hastalıkların tanısını koymakta, korumada ve tedavisinde yeterlilik kazanmaları, bazı hastalıklarda acil veya ileri araştırma için sevk edebilme konularında temel ilkeleri kavramaları amaçlanmıştır

Dersin İçeriği

Solunum sistemi hastalıklarına ait temel bilgiler, solunum sistemi klinik, fizyolojik, radyolojik ve laboratuar yöntemlerle incelenmesi

Dersin Ön Koşulu

Staj Ön Koşulları Yok

Kaynaklar

1) Türk Toraks Derneği – Temel Akciğer Sağlığı ve Hastalıkları Kitabı 2) İç Hastalıkları Semiyoloji Kitabı, Göğüs Hastalıkları Bölümü

Notlar

Diğer ders ve eğitim videoları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Erişkin yaş grubunda solunum sistemi ile ilgili hastalıkların bilinmesi ve bunlardan ülkemiz şartlarında koruyucu hekimlik yönünden en önemli olanlarının ayırt edebilme
ÖÇ02 Solunum sistemi hastalıklarının temel semptomları, fizik muayene ve temel tanısal yaklaşımların klinik önemliliği konusunda bilgi sahibi olabilme
ÖÇ03 Ulusal ÇEPte yer alan solunum sistemi hastalıklarının (KOAH astım, pnömoni, DPAH, akciğer kanseri vd. ÇEPte tarif edilen ve istenilen düzeyde bilgi edinme ve/veya beceri kazanma
ÖÇ04 Göğüs Hastalıkları ile ilgili hastalıklarının tanısı için uygun anamnez alma ve detaylı fizik muayene yöntemlerini uygulayabilme
ÖÇ05 Hava yolu ile ilgili hastalıkların tedavisinde kullanılan inhaler cihazları ve zirve akım ölçer (PEF metre) cihazını kullanabilme, kendisi yapabilme ve öğretebilme
ÖÇ06 Akciğer radyolojisini değerlendirebilme
ÖÇ07 Basit solunum fonksiyon testlerini ve allerji test sonuçlarını yorumlayabilme
ÖÇ08 Kan gazlarınının sonuçlarını yorumlayabilme
ÖÇ09 Oksijen tedavisi yöntemlerini bilme
ÖÇ10 Hasta ve yakınlarıyla iletişim ilkelerini kavrayabilmeli


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Teorik Ders anlatımı yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
2 Hasta hazırlama ve pratik uygulama yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
3 Hasta hazırlama ve pratik uygulama yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 23 1 23
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 23 1 23
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 60 1 60
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 8 1 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 122
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,88
AKTS 5 AKTS