MED507 Beyin ve Sinir Cerrahisi

3 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 9. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED507
Ad Beyin ve Sinir Cerrahisi
Yıl 5. Yıl
Süre (Hafta) 2 Hafta
AKTS 3 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. KEREM MAZHAR ÖZSOY


Dersin Amacı

Öğrenciler beyin cerrahi ile ilgili hastalıklar konusunda temel kavramlar ve ilkeleri klinik vakaların çözümlenmesinde kullanarak, tanı ve tedavi yaklaşımlarını yorumlayacak, karşılaştığı durumla ilgili olarak uygun tanı ve tedavi yaklaşımlarını seçebilecek, klinik becerileri yeterli uygulayabilecek, mesleki ve etik değerler konusunda uygun tutum ve davranış kazanacaklardır

Dersin İçeriği

Bu staj uygulamasında öğrenciler dört ana gruba ayrılarak; beyin cerrahi yoğun bakım, beyin cerrahi servis, poliklinik ve ameliyathanelerde öykü alma ve temel muayene eğitimi ve uygulaması, teorik dersler, dosya hazırlama, hasta başı eğitimi, vizitler, klinik-vaka toplantıları olarak gerçekleştirilir. Stajyerler beyin cerrahi ile ilgili hastaların bulunduğu servislerdeki hastaları öğretim üye ve yardımcılarının denetimi altında takip ederler. Cerrahiye ilişkin pratik uygulamalar hakkında bilgi edinirler, gözlem yapar, beceri kazanırlar, ameliyatlara steril ve/veya gözlemci olarak katılırlar.

Dersin Ön Koşulu

yok.

Kaynaklar

Neurological Surgery, Youmans & Winn Handbook of Neurosurgery, Mark S. Greenberg Temel Nöroşirurji, TNDER yayınları

Notlar

yok


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beyin cerrahinin hasta izleme önemini bilmeli, doğru, güvenilir kayıt tutmalı, veri toplamalı, klinik ve laboratuar verilimin analiz etmeli, yorumlamalı, hastaları ile profesyonel tutum içinde paylaşmalı. (BİLGİ)
ÖÇ02 Toplumda beyin cerrahi ile ilgili görülen hastalıkların tanı ve tedavi yaklaşımlarını bilmeli. (BİLGİ)
ÖÇ03 Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkilerini sıralayabilmeli ve açıklayabilmeli, kanıta dayalı tıp ilkeleri doğrultusunda karar verebilmeli. (BİLGİ)
ÖÇ04 Hastaneye sevk etme kriterlerini ve koşullarını bilmeli. (BİLGİ)
ÖÇ05 . Probleme yönelik ayrıntılı öykü alabilmeli, anamnez almalı fizik muayene yapabilmeli, küçük cerrahi girişim becerisi geliştirebilmeli. (BECERİ)
ÖÇ06 . Probleme yönelik yaklaşım yapabilmeli, tedavi planlayabilmeli, öncelik ve önemlilikleri sıralayabilmeli, koruyucu hekimlik yaklaşımına sahip olmalı. Travma hastalarında koma poziyonunu verilebilmeli, uygun şartlarda taşınmasını sağlayabilmeli ve servikal kollar uygulamasını bilmeli. (BECERİ)
ÖÇ07 Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilmeli ve ülke için ekonomik yükünü değerlendirebilmeli. (YETKİNLİK)
ÖÇ08 Sorumluluğunu aldığı hastayı sunabilmeli, ekip ile tartışabilmeli ve epikriz yazabilmeli. Hastaları Glaskow Koma Skalasına göre değerlendirebilmeli. (YETKİNLİK)
ÖÇ09 Hasta ve hasta yakını ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilmeli, bilgilendirme becerisini kazanmalı, hasta ve aileye duyarlı ve saygılı yaklaşabilmeli, çalışma arkadaşları ve sağlık personeli ile uyum içinde çalışmayı öğrenmeli. (YETKİNLİK)
ÖÇ10 Pansuman, lomber ponksiyon, idrar sondası, nazogastrik, rektal tuşe, sütür uygulaması, enjeksiyon, serum takma, kan alma v.b. girişimler konusunda beceri sahibi olmalı. (YETKİNLİK)


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 TEORİK DERS ANLATIMI yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 HASTA HAZIRLAMA VE PRATİK UYGULAMA yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 9 1 9
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 9 1 9
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 20 1 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 27 1 27
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 73
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,92
AKTS 3 AKTS