Genel Bilgi
Kod | SD0508 |
Ad | Onlar her yerde: Dost ve Düşman Bakteriler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. NURTEN YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. NURTEN YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Farklı nesne ve mekanlardan swap ile alınan kültürüne ve petri kaplarında büyüyen kolonilerden swablar alarak bakterilerin mikroskobik dünyasını keşfedin.
Dersin İçeriği
öğrenciler gıda kaynaklı hastalıkları ve ilgili mikropları araştırırlar. Başlıca patojenleri tanımlarlar ve daha sonra yiyecekleri nasıl kirlettiklerini ve insanların nasıl etkilendiğini araştırır ve açıklarlar.
Dersin Ön Koşulu
Derse katılım önemlidir. ders notları ve kaynak gösterilen kitaplar hemen temin edilmelidir.
Kaynaklar
dost ve düşman bakteriler kitabı yazar: anne maczulak
Notlar
genel mirobiyoloji ders notları Brock mikroorganizmaların biyolojisi kitabı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | mikroorganizma lar, taksonomik olarak tanıma teknik terimler, mikrop, bakteri, virus, küf, maya |
ÖÇ02 | bakteriler her yerde: nerelerde bulunur, genel olarak bakteriler hakkında bilgi ( hücre yapısı...)hücre sekilleri, morfolojik fenotipik özelilikler) |
ÖÇ03 | cevremizdeki bize dost ve düşman bakteriler: kim nerede ve neden bulunur, konakçısına yarar yada zarar verenler; faydalı , normal flora, patojen , fırsatçı patojen, gıdalarda, hayvanlarda, suda, bitki, toprak... |
ÖÇ04 | vücudumuz bizimle birlikte yaşayan (simbiyotik yaşam) milyonlarca bakteri ile dinamik denge içinde yaşamını idame ettirir. kimi zararsız ama fırsatçı, kimi direk hastalık yapan, kimi ise barsaklarda serotonin den bile sorumlu probiyotiklerdir. yalnızaca barsaklarımız, yetişkinlerde, ortalama 2000 g bakteri yüküne sahiptir. |
ÖÇ05 | Laboratuvarda mikrobiyolojik çalışma materyal metodun tanıtılması: biogüvenliği sağlayan alet ekipmanlar içeren laboratuvarda otoklav ( evimizdeki düdüklü tencere) ile sterilizasyon, hijyen dezenfekte ifadeleri anlam bulacaktır. kuluçka terimi yoğurt peynir turşu yapmada ve yumurtadan civciv üretiminde bildiğimiz, bizim için de bakteri inkübasyonunu anlatacaktır. |
ÖÇ06 | günlük hayatta farkında olmadan evimizde, yoğurdumuzda, ayagımızda , banyo, ya da mutfak tezgahında besleyip büyüttüğümüz bakterileri, laboratuvarda büyüme gelişmeierini öğreneceğiz. |
ÖÇ07 | bakteri gelişim ortamlarını katı ve sıvı formda labotuvar besiyerlerini hazırlarken, günlük hayattaki besiyerlerimizi de öğreneceğiz. |
ÖÇ08 | terim- laboratuvar- materyal konularını kavrama seviyesi ölçülür |
ÖÇ09 | çevremizden aldığımız örneklerden ( bitki gıda balık peynir su hava) laboratuvarda bakteri geliştirme: görmediğimiz arkadaşlarımızı çevremizden tespit etmek için uygulama (örnek alma- sogukzincir-geliştirme-tespit etme) |
ÖÇ10 | insan vücudundaki barsak mikrobiotası tanıma ve sağlık üzerine etkileri: ikinci beyin barsaklar |
ÖÇ11 | iizolasyon: birşeyi ortamından çekip saf olarak ayrıştırma işlemi. vücudumuzda da boğazımızı enfekte eden sorumlu bakteriyi ancak oradan sürüntü alarak laboratuvarda teşhis ederiz. |
ÖÇ12 | izole edilen bakterilerin gram boyaması ve mikroskop altında görüntülenmesi: gözle görülemeyen bu canlıları laboratuvarda gram metodu ile mikroskopda görüntüleme |
ÖÇ13 | gram negatif ve gram pozitif bakterilere holistikbakış; gram pozitif : staphylococcus, basillus subtilus, lactococcus lactis, streptococcus termophilus. gram negatif: e.coli, pseudomonas aeruginosa,klebsieella pneumoniae |
ÖÇ14 | bütüncül bakışta dost bakteriler: probiyotikler; femtentasyon ürünleri starter kültürleri... günlük hayatımızda bizimle beraberler |
ÖÇ15 | düşman bakteriler: her yerden temas halde olduğumuz hava, su, gıdalar, mekanlar... bizim için uygun hijyen kuralları dışında olduğunda rsk potansiyelleridir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikrop nedir, mikropların tarihçesi, çeşitleri | Anne Maczulak - Dost ve Düşman Bakteriler kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
2 | bakterler nedir, bakterileri tanıyalım | Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, (Ed: Madigan, M. T., Martinko, J. M.), Çeviri Editörü: Çökmüş, C., Onbirinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayınevi, Ankara, 2010, ISBN: 9786055829629 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | cevremizdeki bize dost ve düşman bakteriler | Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, (Ed: Madigan, M. T., Martinko, J. M.), Çeviri Editörü: Çökmüş, C., Onbirinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayınevi, Ankara, 2010, ISBN: 9786055829629 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | vücudumuzda dost ve düşman bakteriler | Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, (Ed: Madigan, M. T., Martinko, J. M.), Çeviri Editörü: Çökmüş, C., Onbirinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayınevi, Ankara, 2010, ISBN: 9786055829629 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Laboratuvarda mikrobiyolojik çalışma materyal metodun tanıtılması | Genel uygulamalı mikrobiyoloji notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | bakteri besiyerlerinin (gelişim ortamlarının) çeşitleri ve kullanım amaçları | Genel uygulamalı mikrobiyoloji notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Bakteriler için, sıvı ve katı besiyeri hazırlama | Genel uygulamalı mikrobiyoloji notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Genel uygulamalı mikrobiyoloji notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | çevremizden aldığımız örneklerden ( bitki gıda balık peynir su hava) laboratuvarda bakteri geliştirme | Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, (Ed: Madigan, M. T., Martinko, J. M.), Çeviri Editörü: Çökmüş, C., Onbirinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayınevi, Ankara, 2010, ISBN: 9786055829629 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | nsan vücudundaki barsak mikrobiotası tanıma ve sağlık üzerine etkileri: ikinci beyin barsaklar | Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, (Ed: Madigan, M. T., Martinko, J. M.), Çeviri Editörü: Çökmüş, C., Onbirinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayınevi, Ankara, 2010, ISBN: 9786055829629 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | insan vücudundan mikrobiyolojik test örnekleri nelerdir, bakteri izolasyonu ve geliştirme | Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, (Ed: Madigan, M. T., Martinko, J. M.), Çeviri Editörü: Çökmüş, C., Onbirinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayınevi, Ankara, 2010, ISBN: 9786055829629 | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
12 | izole edilen bakterilerin gram boyaması ve mikroskop altında görüntülenmesi | Genel uygulamalı mikrobiyoloji notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | gram negatif ve gram pozitif bakterilere holistik bakış | Genel uygulamalı mikrobiyoloji notları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | dost bakteriler: probiyotikler, fermentasyon starter kültürlerine örnek | Genel uygulamalı mikrobiyoloji notları | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | düşman bakteriler: gıda ve diğer kaynaklarda patojen bakteriler | Anne Maczulak - Dost ve Düşman Bakteriler kitabı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |