Genel Bilgi
Kod | ARY709 |
Ad | Anadolu Paleolitiğinin Tartışmalı Durumları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, Paleolitik Çağ'da Anadolu'da yaşayan insanlara ait fosil ve arkeolojik kanıtları ve bunların çevre bölgelerle olan bağlantılarını incelemekte ve değerlendirmektedir.
Dersin İçeriği
Anadolu, Pleistosen sırasında Yakın Doğu'dan Avrupa'ya hominin göçlerinin olası bir rotası olmasına rağmen, Türkiye'deki Paleolitik araştırmalar çok düzensizdir. Anadolu'daki yontma taş endüstrileri, Yakın Doğu ve Güneydoğu Avrupa'daki çağdaş endüstrilerden önemli açılardan sık sık farklılık göstermektedir ve hominin fosillerine ilişkin kanıtlar da çok seyrektir. Ders, Anadolu'nun farklı bölgelerindeki Paleolitik Çağ için kanıtları incelermekte ve karşılaştırmakta ve bu kanıtları daha geniş Avrasya bağlamına uyarlamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Harvati, K., 2016, Paleoanthropology of the Balkans and Anatolia, Springer
Notlar
Dersin işleyişi sırasında tavsiye edilecek makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Paleolitik bağlamda Anadolu'nun önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Doğu Avrupa homininleri bilgisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Anadolu'daki Mod 1 endüstrilerini kavrar. |
ÖÇ04 | Anadolu Mod 2 endüstrilerinin çeşitliliğini kavrar. |
ÖÇ05 | Anadolu'da yonga teknolojileri ve Orta Paleolitik endüstrilerin (Mod 3 endüstrileri) tipolojik çeşitliliğini kavrar. |
ÖÇ06 | Anadolu'daki Mod 4 ve Mod 5 endüstrilerini kavrar. |
ÖÇ07 | Mod 2, 3, 4, 5 endüstrilerini, Avrupa ve Yakındoğu Mod 2, 3, 4, 5endüstrileri ile karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Anadolu, Doğu Avrupa ve Yakın Doğu Mod 1 endüstrilerini karşılaştırmayı yapar. |
ÖÇ09 | Anadolu Paleolitiğinin küresel bağlamda yerini kavrar. |
ÖÇ10 | Anadolu'yu homininler açısından kavrar. |
ÖÇ11 | Anadolu Paleolitiğinin bölgesel farklılıklarını kavrar. |
ÖÇ12 | Anadolu, Yakın Doğu ve Güneydoğu Avrupa'daki çağdaş yontma taş endüstrilerini bilir. |
ÖÇ13 | Anadolu'nun Paleolitik Çağ kanıtlarını, Avrasya bağlamına oturtur. |
ÖÇ14 | Anadolu ve Levant Paleolitiğini karşılaştırmalı olarak kavrar. |
ÖÇ15 | Paleolitik teknolojilerinin, Anadolu'nun bölgeleri arasındaki farklılaşmaları bilir. |
ÖÇ16 | Anadolu Paleolitik teknolojilerinin bölgesel farklılıklarının nedenlerini kavrar. |
ÖÇ17 | Anadolu'daki Alt, Orta ve Üst Paleolitik kanıt yerlerini bilir. |
ÖÇ18 | Anadolu Alt Paleolitik yerlerinin Pleistosendeki doğal durumlarını kavrar. |
ÖÇ19 | Anadolu Orta Paleolitik yerlerinin Pleistosendeki doğal durumlarını kavrar. |
ÖÇ20 | Anadolu Üst Paleolitik yerlerinin Pleistosendeki doğal durumlarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş – Daha geniş bir Paleolitik bağlamda Anadolu. | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Anadolu'daki fosil homininler | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Doğu Avrupa ve Yakın Doğu'daki fosil homininler | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Anadolu'da Mod 1 endüstrileri – “Olduwan benzeri” endüstrilerin karakteri ve kronolojisi | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Mod 1 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Anadolu'da Mod 2 endüstrileri – Acheulean'ın teknolojik çeşitliliği | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Mod 2 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara sınavlar. | Tutulmuş olan notlar ve tavsiye edilmi,ş makaleler kullanılsın. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Anadolu'da Mod 3 endüstrileri – yonga teknolojileri ve Orta Paleolitik endüstrilerin tipolojik çeşitliliği | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Mod 3 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Anadolu'da Mod 4 endüstrileri - Üst Paleolitik'in bıçak teknolojileri (İlk UP, Ahmarian, Aurignacian) | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Mod 4 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Anadolu'da Mod 5 endüstrileri – Epipaleolitik endüstriler | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mod 5 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Genel tartışma | Tutulmuş olan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Bireysel Çalışma |
16 | Final sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi. | Tutulmuş olan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi. | Tutulmuş olan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |