Genel Bilgi
Kod | BTE738 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği (Z) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OZAN ŞENKAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere bilimsel araştırmaların yöntemleri, teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği
Bilimsel Araştırma Yöntemi kullanılarak yapılacak bir çalışmada nelerin yapılması gerektiği, nasıl bir yol izleneceği, sorunsalın nasıl saptanacağı, amacın nasıl somutlaştırılacağı, araştırma için doğru yöntemin nasıl belirleneceği, test materyallerinin nasıl geliştirileceği, atıfların nasıl aktarılacağı ve bulguların tartışılıp nasıl sonuca ulaşılacağı gibi. Ayrıca Araştırma yöntembiliminin gelişimi ile ilgili çeşitli makalelerin çözümlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Şener Büyüköztürk), Bilimsel Araştırma Yöntemi (Niyazi Karasar)
Notlar
Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları/sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgi kaynakları, bilgi, bilimsel bilgi ve bilimsel düşünme arasındaki ilişkileri açıklar. |
ÖÇ02 | Genel araştırma yöntem ve türlerini açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Öğretim teknolojilerinde bilimsel araştırma problemlerini tanımlayabilir. |
ÖÇ05 | Örnekleme yöntemlerini açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Öğretim teknolojilerinde veri toplama araç ve süreçlerini tanımlayabilir. |
ÖÇ07 | Öğretim teknolojilerinde yapılan araştırmalarda güvenirlik ve geçerlik kavramlarını açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Bir araştırma raporunda bulunması gerekli bölümleri açıklayabilir. |
ÖÇ09 | Bir araştırma makalesini temel bilimsel araştırma yapıları ve ölçütleri temelinde değerlendirebilir. |
ÖÇ10 | Bilimsel ve mesleki etik ilişkisini açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim Teknolojisine ilişkin temel kavram ve ilkelerini alanında uzmanlık düzeyinde çalışma yapabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim teknolojileri alanıyla ilgili kuram ya da uygulamalara eleştirel düşünme ve yaratıcılık gibi üst düzey düşünme becerileri ile yaklaşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel tekniklerin öğretim teknolojileri alanındaki uygulamalarını listeler. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel teknikleri öğretim teknolojileri alanının klasik uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim teknolojileri kapsamındaki, karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, bütünlük içerisinde değerlendirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir bakış açısı ile alan kapsamındaki karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çözümü için plan geliştirir, planı uygular ve sonuçları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alana ilişkin veya alan kapsamındaki sorunların çözümünde kişisel sorumlulukları üstlenir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğretim teknolojileri alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder ve bunu mesleki uygulamaya taşır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel sorun ve uygulamaları takip edip ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda sorun tespit eder, çözüm önerir ve değerlendirir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eleştirel düşünür, yeni fikirler üretir ve problemleri keşfetme ve çözme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel ve ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alandaki çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanın geleceğine ilişkin konularda strateji, politika ve uygulama planlarını kalite süreçleri temelinde yorumlar, geliştirir ve değerlendirir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplin alanlarına öğretim teknolojilerini entegre ederek öğretim etkinlik ve uygulamaları geliştirir ve bu yolla öğretim etkililiğini arttırır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim teknolojilerin ilkelerine dayalı olarak güncel dijital platformlara uygun öğretimsel içerikler tasarlar ve geliştirir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 21. yüzyıl becerileri kapsamında yer alan dijital yetkinlik becerileri ile yeni ortaya çıkan güncel öğretim teknolojileri ile ilgili okuryazarlıkları çağın gerekliliklerine uygun şekilde edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Kavramlar, Yöntemler ve Dersin İçeriği | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyal Bilimler ve Araştırma | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Araştırma Sorusunun Belirlenmesi | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Araştırma Türleri | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Araştırma Tasarımı ve Süreci - I | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Araştırma Tasarımı ve Süreci - II | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür Değerlendirmesi | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Sınava Hazırlık ve Konuları Gözden Geçirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Veri Kullanımı ve Analizler - I | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Veri Kullanımı ve Analizler - II | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Etik Kavramı ve Bilimsel Araştırmalardaki Önemi - I | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Etik Kavramı ve Bilimsel Araştırmalardaki Önemi - II | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilimsel Araştırmalarda Teknoloji Kullanımı - I | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Bilimsel Araştırmalarda Teknoloji Kullanımı - II | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Akademik Dil Kullanımı ve Yazım Teknikleri | Ders Kitabındaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık ve Konuları Gözden Geçirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Sınava Hazırlık Konularının Gözden Geçirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |