PGÖ713 Eğitimde Örtük Program

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PGÖ713
Ad Eğitimde Örtük Program
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEDİHA SARI


Dersin Amacı

Dersin genel amacı, belirlenen konuların işlenmesi aracılığıyla, dersi alan bireylerde okul ile toplum, kültür, ekonomi, siyaset, ideoloji ve iktidar arasındaki karşılıklı ilişkilere yönelik farkındalık ve bunları doğru okuyabilme/anlayabilme becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, eğitim programının tanımı ve türleri, örtük program alanında kullanılan temel kavramlar (eğitim felsefesi, kültür, Çokkültürlülük & Çokkültürlü Eğitim, İdeoloji, Sosyal Sınıf, Cinsiyet & Toplumsal Cinsiyet, vb. ), örtük programın öğeleri, örtük programa ilişkin yaklaşımlar, örtük programın bilişsel ve duyuşsal öğrenmeler üzerindeki önemi ile eğitimde ideoloji, cinsiyet ayırımcılığı, dini eğilimler, neoliberal politikalar gibi örtük programın egemen olduğu konular incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Toplumsal, siyasal, çevresel vb. konulara duyarlılık

Kaynaklar

Anyon, J. (1980) Social Class and the hidden curriculum of work. Journal of Education, 162 (1), pp. 67 – 92. Apple, M. W. (1986). Teachers and texts. New York: Routledge Apple, M. W. (1990). Ideology and curriculum. New York: Routledge Apple, M. W. (1993). Official knowledge. New York: Routledge Apple, M. W. & Beane, J. (2011). Demokratik okullar. Ankara: Dipnot Yayınları Doğanay, A. & Sarı, M. (2004). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine temel demokratik değerlerin kazandırılma düzeyi ve bu değerlerin kazandırılması sürecinde açık ve örtük programın etkilerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10(39), 356-383. Giroux, H. A. (2007). Eleştirel pedagoji ve neoliberalizm. İstanbul: Kalkedon Yayınları Gutek, G. L. (2001), Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınları. Jackson, P. W. (1968). Life in classrooms. New York: Teachers College Press İnal, K. (2004). Eğitim ve iktidar. Ankara: Ütopya Yayınları İnal, K. (2008). Eğitim ve ideoloji. İstanbul: Kalkedon Yayınları. Margolis, E. (Edt. 2001). Hidden curriculum in higher education. NewYork, London: Routledge McLaren, P. (2003). Life in schools. Boston: Pearson Education, Inc. Yüksel, S. (2004). Örtük Program: Eğitimde saklı uygulamalar. Ankara: Nobel yayınevi.

Notlar

Konuyla ilgili dijital veri tabanları, makaleler, tezler, dergiler, videolar, sunular


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Örtük programla ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Örtük programın öğelerini ayırt eder.
ÖÇ03 Örtük programa ilişkin yaklaşımları açıklar.
ÖÇ04 Bilişsel alan öğrenmelerinde örtük programın işlevini açıklar.
ÖÇ05 Duyuşsal alan öğrenmelerinde örtük programın işlevini açıklar.
ÖÇ06 Çeşitli toplumsal alanlarda örtük programın nasıl işlediğini tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin genel tanıtımı ve görev dağılımı Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Eğitimde ve Örtük Program alanında temel kavramlar (Eğitim, Eğitim felsefesi, Toplumsal yapı, Ekonomi, Politika, Kültür, Çokkültürlülük, Çokkültürlü eğitim, İdeoloji, Sosyal sınıf, Cinsiyet, Toplumsal cinsiyet, vb.) Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Eğitim Programı ve Program türleri (Açık ve Örtük Programlar) Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilişsel ve Duyuşsal alan öğrenmelerinde örtük program Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Örtük Programın Öğeleri Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Örtük Programa İlişkin Yaklaşımlar Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Örtük Programa yönelik araştırmalarda yöntem Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eleştirel Pedagoji Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
10 Demokratik Değerlerin Öğretimi ve Örtük program Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
11 Eğitimde Cinsiyet Ayırımcılığı (LGBT+ dahil) ve örtük pogram Konuyla ilgili bilimsel bir araştırma tasarlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Okullarda ve toplumda (medya dahil) şiddet kültürü ve Örtük program Konuyla ilgili bilimsel bir araştırma tasarlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Ders Kitaplarındaki İdeolojik Eğilimler Konuyla ilgili bilimsel bir araştırma tasarlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Kapsayıcı Eğitim ve örtük program Dezavantajlı gruplardan biriyle ilgili bir araştırma tasarlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Günümüz Milli Eğitim Politikaları ve Örtük program (Eğitsel, ideolojik, toplumsal ve ekonomik politikalar) literatür taraması ve okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları-1 Sunu Paylaşımı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları-2 Portfolyo Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS