PGÖ711 Kavram Öğretimi Yaklaşımı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PGÖ711
Ad Kavram Öğretimi Yaklaşımı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı kavramların doğasını ve kavram oluşturma, kavram edinimi, kavram öğrenme ve kavram öğretimi ile ilgili temel yaklaşımları, kavramları, ilkeleri ve yöntemleri ilgili bilgileri edinme ve edindiği bilgileri bir ders içeriğindeki temel bir kavramın analizini yaparak uygulayabilmedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, kavram ve kategorilerin yapısı, kavram türleri, kavram oluşumu, kavram öğrenme yaklaşımları, kavramın içerik ögeleri ve kavram öğretimi modelleri, kavram öğretimine yönelik mikro düzeyde içerik düzenleme kavramları, ilkeler ve yöntemleri ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Coşkun, M. (2011). Kavram öğretimi. Karahan Kitabevi.

Notlar

Dale, H. Schunk (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Ormrod, J. E. (2008). Human learning (5th ed.), USA: Pearson Merrill Prentice Hall.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kavram ve kategori arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ02 Bir kavramı oluşturan içerik ögelerini açıklar.
ÖÇ03 Kavramın içerik ögelerinin öğretim açısından önemini örneklerle açıklar.
ÖÇ04 Kavram edinimi ile kavram oluşumu arasındaki farkı açıklar.
ÖÇ05 Klasik, prototip, örnekleyici ve teori temelli kavram öğrenme yaklaşımlarını temel özellikleri yönünden karşılaştırır.
ÖÇ06 Temel kavram öğretimi yaklaşımlarının ortak özelliklerini belirler.
ÖÇ07 Kavram yanılgıları ve kavramsal değişim ile ilgili bir ampirik araştırmayı kavramın ögeleri yönünden inceler.
ÖÇ08 Kavram ve temsil arasında ilişki kurar.
ÖÇ09 Kendi branşında seçtiği bir kavramın içerik ögeleri yönünden analizini yapar.
ÖÇ10 Kavram tanımı ve kavram imajı arasındaki ilişkiyi belirler


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin kapsamının tanıtılması Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Bilimsel bilgi türleri (Olgu, kavram, ilke, yasa, kuram, hipotez, varsayım) Kavram ve kategori ilişkisi, kategori nedir? Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kavram yapısı (Doğan Özlem’in mantık kitabında “terimler mantığı” bölümün, Soner Akşehirli’nin doktora tez çalışmasından ilgili bölümler). Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kavram oluşumu ve kavram öğrenme yaklaşımları (klasik, prototip, örnekleyici ve teori temelli) Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kavramın içerik ögeleri (Tanım, özellik, örnek ve örnek olmayan, kavram hiyerarşisi) 1 Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kavramın içerik ögeleri (Tanım, özellik, örnek ve örnek olmayan, kavram hiyerarşisi)2 Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sınıflama hataları (Dar genelleme, Aşırı genelleme, Yanlış kavramsallaştırma) Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Ödev
9 Kavram öğretimi yaklaşımları Önerilen kitaplarıve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kavram öğretiminde kullanılan materyaller İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
11 Kavram yanılgıları ve yanılgıların giderilmesi İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması
12 Kavramsal değişim ve kavram öğretimindeki önemi İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
13 Kavram imajı ve kavramı tanımı ve kavram öğrenmedeki rolleri Kavram öğrenme/öğretimi-temsil ilişkisi, kavram öğrenmede temsillerin işlevi İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
14 Mikro düzeyde bir kavramın içerik analizi yapma ve öğretim için hazırlama 1 İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
15 Mikro düzeyde bir kavramın içerik analizi yapma ve öğretim için hazırlama 2 İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme
16 Dönem proje ödevi Raporunu yazma ve teslim etme Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
17 Yarıyıl Sonu Değerlendirmesi Rapor hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.11.2022 03:58