Genel Bilgi
Kod | PGÖ711 |
Ad | Kavram Öğretimi Yaklaşımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kavramların doğasını ve kavram oluşturma, kavram edinimi, kavram öğrenme ve kavram öğretimi ile ilgili temel yaklaşımları, kavramları, ilkeleri ve yöntemleri ilgili bilgileri edinme ve edindiği bilgileri bir ders içeriğindeki temel bir kavramın analizini yaparak uygulayabilmedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, kavram ve kategorilerin yapısı, kavram türleri, kavram oluşumu, kavram öğrenme yaklaşımları, kavramın içerik ögeleri ve kavram öğretimi modelleri, kavram öğretimine yönelik mikro düzeyde içerik düzenleme kavramları, ilkeler ve yöntemleri ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Coşkun, M. (2011). Kavram öğretimi. Karahan Kitabevi.
Notlar
Dale, H. Schunk (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Ormrod, J. E. (2008). Human learning (5th ed.), USA: Pearson Merrill Prentice Hall.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kavram ve kategori arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ02 | Bir kavramı oluşturan içerik ögelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Kavramın içerik ögelerinin öğretim açısından önemini örneklerle açıklar. |
ÖÇ04 | Kavram edinimi ile kavram oluşumu arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ05 | Klasik, prototip, örnekleyici ve teori temelli kavram öğrenme yaklaşımlarını temel özellikleri yönünden karşılaştırır. |
ÖÇ06 | Temel kavram öğretimi yaklaşımlarının ortak özelliklerini belirler. |
ÖÇ07 | Kavram yanılgıları ve kavramsal değişim ile ilgili bir ampirik araştırmayı kavramın ögeleri yönünden inceler. |
ÖÇ08 | Kavram ve temsil arasında ilişki kurar. |
ÖÇ09 | Kendi branşında seçtiği bir kavramın içerik ögeleri yönünden analizini yapar. |
ÖÇ10 | Kavram tanımı ve kavram imajı arasındaki ilişkiyi belirler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kapsamının tanıtılması | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilimsel bilgi türleri (Olgu, kavram, ilke, yasa, kuram, hipotez, varsayım) Kavram ve kategori ilişkisi, kategori nedir? | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kavram yapısı (Doğan Özlem’in mantık kitabında “terimler mantığı” bölümün, Soner Akşehirli’nin doktora tez çalışmasından ilgili bölümler). | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kavram oluşumu ve kavram öğrenme yaklaşımları (klasik, prototip, örnekleyici ve teori temelli) | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kavramın içerik ögeleri (Tanım, özellik, örnek ve örnek olmayan, kavram hiyerarşisi) 1 | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kavramın içerik ögeleri (Tanım, özellik, örnek ve örnek olmayan, kavram hiyerarşisi)2 | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sınıflama hataları (Dar genelleme, Aşırı genelleme, Yanlış kavramsallaştırma) | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
|
9 | Kavram öğretimi yaklaşımları | Önerilen kitaplarıve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kavram öğretiminde kullanılan materyaller | İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Kavram yanılgıları ve yanılgıların giderilmesi | İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması |
12 | Kavramsal değişim ve kavram öğretimindeki önemi | İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Kavram imajı ve kavramı tanımı ve kavram öğrenmedeki rolleri Kavram öğrenme/öğretimi-temsil ilişkisi, kavram öğrenmede temsillerin işlevi | İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Mikro düzeyde bir kavramın içerik analizi yapma ve öğretim için hazırlama 1 | İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Mikro düzeyde bir kavramın içerik analizi yapma ve öğretim için hazırlama 2 | İlgili kaynakları ve makaleleri araştırarak sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
16 | Dönem proje ödevi | Raporunu yazma ve teslim etme | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
17 | Yarıyıl Sonu Değerlendirmesi | Rapor hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |