PGÖ710 Eğitim ve Öğretimde Etik Sorunlar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PGÖ710
Ad Eğitim ve Öğretimde Etik Sorunlar
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK


Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı, öğrencileri eğitim ve öğretim sürecinde önemli rol oynayan öğretmen, yönetici, öğrenci, müfettiş, veli gibi bireylerin etiksel olarak hangi davranışlara sahip olması gerektiği konusunda bilgilendirmek ve eğitim kurumlarında yaşanan etikle ilgili sorunların farkına varmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Etik nedir? Mesleki etik nedir? Eğitimde etik nedir? Öğretmenlerin, yöneticilerin, öğrencilerin ve velilerin etiksel davranışları nelerdir?Okullardaki etiksel sorunlar nelerdir? Türkiyedeki ve diğer ülkelerdeki eğitim kurumlarındaki etiksel sorunlar arasında farklar var mıdır? Etik ikilem nedir?

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Aydın, İ.(2019).Eğitim ve Öğretimde Etik (10.Baskı), Ankara: Pegem Akademi (Dersin Ana Kaynağı) 2. Aydın,İ.(2017). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik, Ankara: Pegem Akademi 3. Haynes,F.(2002). Eğitimde Etik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları 4. Günay,M.(2020). Eğitimde Ahlak ve Etik, İstanbul: Çizgi Kitapevi. 5. Oral,B.;Çoban,A.;Bars,M.(2019). Eğitimde Ahlak ve Etik, Ankara: Pegem Akademi

Notlar

Eğitimle ilgili internet ya da dergilerdeki bütün bilimsel makaleler, tezler, raporlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etik,ahlak, kavramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları tartışır
ÖÇ02 Mesleki etik kavramını analiz eder
ÖÇ03 Öğretmen, yönetici, öğrenci, müfettiş ve velilerin sahip olması gereken etiksel davranışları açıklar.
ÖÇ04 Eğitim kurumlarında yaşanan etikle ilgili sorunların farkında olur.
ÖÇ05 Mesleki etikle ilgili çeşitli örnek olaylar hazırlar.
ÖÇ06 Etikle ilgili verilen örnek olayları analiz eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Meslek Kavramı ve Bir Meslek Alanı Olarak Eğitim Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Etik Kavramı Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Meslek Etiği ve Etik Kodlar Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Davranışın Etik Açıdan Yargılanması Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Eğitimde Etik Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Öğretmenlik Mesleğinde Etik Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma
7 Eğitim Yöneticileri ve Etik Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Eğitim Müfettişleri ve Etik Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma
10 Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma
11 Okullarda Velilerin Hak ve Sorumlulukları Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma
12 Psikolojik Danışma Ve Rehberlikte Etik Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma
13 Etik Eğitimi Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Etik ikilem nedir? Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurtdışı kitap ve makalelerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Genel değerlendirme Dersi gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS