Genel Bilgi
Kod | PGÖ710 |
Ad | Eğitim ve Öğretimde Etik Sorunlar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğrencileri eğitim ve öğretim sürecinde önemli rol oynayan öğretmen, yönetici, öğrenci, müfettiş, veli gibi bireylerin etiksel olarak hangi davranışlara sahip olması gerektiği konusunda bilgilendirmek ve eğitim kurumlarında yaşanan etikle ilgili sorunların farkına varmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Etik nedir? Mesleki etik nedir? Eğitimde etik nedir? Öğretmenlerin, yöneticilerin, öğrencilerin ve velilerin etiksel davranışları nelerdir?Okullardaki etiksel sorunlar nelerdir? Türkiyedeki ve diğer ülkelerdeki eğitim kurumlarındaki etiksel sorunlar arasında farklar var mıdır? Etik ikilem nedir?
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Aydın, İ.(2019).Eğitim ve Öğretimde Etik (10.Baskı), Ankara: Pegem Akademi (Dersin Ana Kaynağı) 2. Aydın,İ.(2017). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik, Ankara: Pegem Akademi 3. Haynes,F.(2002). Eğitimde Etik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları 4. Günay,M.(2020). Eğitimde Ahlak ve Etik, İstanbul: Çizgi Kitapevi. 5. Oral,B.;Çoban,A.;Bars,M.(2019). Eğitimde Ahlak ve Etik, Ankara: Pegem Akademi
Notlar
Eğitimle ilgili internet ya da dergilerdeki bütün bilimsel makaleler, tezler, raporlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik,ahlak, kavramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları tartışır |
ÖÇ02 | Mesleki etik kavramını analiz eder |
ÖÇ03 | Öğretmen, yönetici, öğrenci, müfettiş ve velilerin sahip olması gereken etiksel davranışları açıklar. |
ÖÇ04 | Eğitim kurumlarında yaşanan etikle ilgili sorunların farkında olur. |
ÖÇ05 | Mesleki etikle ilgili çeşitli örnek olaylar hazırlar. |
ÖÇ06 | Etikle ilgili verilen örnek olayları analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Meslek Kavramı ve Bir Meslek Alanı Olarak Eğitim | Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Etik Kavramı | Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Meslek Etiği ve Etik Kodlar | Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Davranışın Etik Açıdan Yargılanması | Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Eğitimde Etik | Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Öğretmenlik Mesleğinde Etik | Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
7 | Eğitim Yöneticileri ve Etik | Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Eğitim Müfettişleri ve Etik | Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
10 | Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları | Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
11 | Okullarda Velilerin Hak ve Sorumlulukları | Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
12 | Psikolojik Danışma Ve Rehberlikte Etik | Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
13 | Etik Eğitimi | Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Etik ikilem nedir? | Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurtdışı kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Genel değerlendirme | Dersi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |