PGÖ707 Örneklerle Eleştirel Düşünme Öğretimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PGÖ707
Ad Örneklerle Eleştirel Düşünme Öğretimi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK


Dersin Amacı

Öğrencileri eleştirel düşünme öğretimi konusunda bilgilendirerek onlarda eleştirel düşünme becerilerini örnek ve uygulamalarla geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Düşünme nedir? Eleştirel düşünme nedir?Eleştirel düşünme becerileri nelerdir? Eleştirel düşünmede öğretmenin rolü nedir?Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımlar nelerdir?

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Aybek,B.(2010). Örneklerle Düşünme ve Eleştirel Düşünme, Adana: Nobel Kitapevi 2. Gerald,N.(2011). Learning To Think Things Through A Guide To Critical Thinking Across The Curriculum 4.Edt. (Çeviren: Birsel AYBEK), Ankara: Anı Yayıncılık. 3. Paul,R.(1995). Critical Thinking Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.

Notlar

Eleştirel düşünme ile ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eleştirel düşünme kavramının önemini açıklar.
ÖÇ02 Eleştirel düşünen bireylerin sahip olması gereken becerileri tanımlar
ÖÇ03 Eleştirel düşünme becerilerini günlük hayatta uygular.
ÖÇ04 Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında formal ve informal eğitimin önemini tartışır
ÖÇ05 Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımları analiz eder.
ÖÇ06 Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımlarla ilgili örnekler hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Düşünme, düşünme çeşitleri ve eleştirel düşünme kavramı Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
2 Eleştirel düşünen bireylerin sahip olması gereken beceriler Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
3 Eleştirel düşünmeyi etkileyen kalıtımsal ve çevresel faktörler Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında öğretmenin rolü Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
5 Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında kullanılabilecek strateji, yaklaşım, yöntem ve teknikler Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
6 Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırlmasında sınıfın psikolojik ortamının önemi Her öğrencinin okullarda öğretmenlerle konuyla ilgili görüşme yapması ve dersini gözlemesi Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
7 Eleştirel düşünmenin beceri temelli olarak öğretilmesine yönelik etkinlikler Her öğrencinin beceri temelli bir etkinlik hazırlaması ve okulda uygulaması Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Eleştirel düşünmenin konu temelli olarak öğretilmesine yönelik etkinlikler Her öğrencinin konu temelli bir etkinlik hazırlaması ve okulda uygulaması Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
10 Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi tezler Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan tezlerin YÖK´ten incelenmesi ve bir tezin ayrıntılı olarak analiz edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurtdışı çalışmalar Eleştirel düşünme ile ilgili makalelerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
12 Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi ve yurt dışı çalışmaların karşılaştırılması-I Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
13 Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi ve yurt dışı çalışmaların karşılaştırılması Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
14 Dersin öğrencilere kazandırdıkları konusunda öğrencilerden dönüt alma Konuyla ilgili açık açlu sorular hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Genel değerlendirme Dersi gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl sonu sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo
17 Yarıyıl sonu sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS