PGÖ702 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I(Z)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PGÖ702
Ad Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I(Z)
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AHMET DOĞANAY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, eğitim bilimlerinin çeşitli alanlarında yüksek lisans eğitimi alan öğrencilere, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, öğrencilerin bir problemi bilimsel yöntemi kullanarak nasıl çözmeye çalışacakları konusundaki bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Bilim, bilimsel yöntem ve araştırma vb. temel kavramlar, Araştırmada problem bulma ve ifade etme, Hipotez yazma, Literatür tarama teknikleri Araştırma modelleri ve veri toplama teknikleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara : Pegem A Yayıncılık Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Ankara: Pegem Yayınları Creswell, J., W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Çev. Edt: H. Ekşi). İstanbul: EDAM Yayınları Kanadlı, S. (2019). Sosyal bilimlerde teoriden uygulamaya araştırma sentezi: Nicel, nitel ve karma yöntemler: Ankara : Pegem A Yayıncılık Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi– kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: SAGE Publications. Özmen, H., ve Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Edit. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem A Yayıncılık Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları

Notlar

Dijital veri tabanları, makaleler, tezler, araştırma raporları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar.
ÖÇ02 Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar.
ÖÇ03 Bilginin kaynaklarını açıklar.
ÖÇ04 Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar.
ÖÇ05 Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilgi, bilim ve araştırma kavramı İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm İlgili kaynakların incelenmesi Ödev1 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalarPostpozitivizm İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Bilgi edinme yolları İlgili kaynakların incelenmesi Ödev2 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Bilgi edinme yolları 2 İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Bilimde nedensellik İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Vize sınavı Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bilim ve bilim insanı İlgili kaynakların incelenmesi Ödev3 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Bilim ve bilim insanı 2 İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Bilimsel etik İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Bilimsel etik 2 İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları 2 İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Ödev teslimi Ödevin gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Final sınavı Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 10:12