Genel Bilgi
Kod | IEM1838 |
Ad | Asimptotik Teori II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilerin Ekonometride sıklıkla kullanılan bazı tahmin edicilerin büyük örneklem özelliklerini kavramalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Asimptotik Teori I dersinin devamı olan bu derste Ekonometride kullanılan tahmin edicilerin asimptotik özelliklerinin incelenmesine devam edilecektir. Bu doğrultuda günümüz ekonometrik modellerinde sıklıkla kullanılan çoklu denklem sistemleri, vektör otoregresif süreçler, birim kök testleri ve eş bütünleşme analizleri için gereken tahmin ediciler ile bu tahmin edicilerin asimptotik özellikleri incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hayashi, F., Econometrics, Princeton University Press, 2000.
Notlar
White, H., Asymptotic Theory for Econometricians, Elsevier, 1984
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çoklu denklem sistemi için momentler tahmin edicinin asimptotik özelliklerini tanımlar |
ÖÇ02 | Momentler yönteminin özel hallerini sıralar |
ÖÇ03 | AR, MA, ARMA süreçlerini tanımlar |
ÖÇ04 | Vektör otoregresif modeli tanımlar |
ÖÇ05 | Otokorelasyonlu modellerde uygun tahmin edicinin asimptotik özelliklerini sıralar |
ÖÇ06 | Birim kök testi için uygun test istatistiğinin asimptotik dağılımını belirler |
ÖÇ07 | Eşbütünleşme testi için uygun test istatistiğini tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çoklu denklem sistemi için momentler yöntemi ve asimptotik özellikleri - 1 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çoklu denklem sistemi için momentler yöntemi ve asimptotik özellikleri - 2 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Momentler yönteminin özel halleri: Üç aşamalı EKK, görünüşte ilişkisiz regresyon - 1 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Momentler yönteminin özel halleri: Üç aşamalı EKK, görünüşte ilişkisiz regresyon - 2 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | AR, MA, ARMA süreçleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Vektör otoregresif süreçler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Otokorelasyonlu modellerde tahmin | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Otokorelasyonlu modellerde örneklem ortalamasının asimptotik özellikleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Birim köklü modeller: I(0), I(1), ARMA ve rasgele yürüyüş modelleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Birim köklü modeller: Wiener süreci | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Birim köklü modeller: Dickey-Fuller ve Genişletilmiş Dickey-Fuller testleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Eşbütünleşme: Düzmece regresyon | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Eşbütünleşme: Eşbütünleşmenin testi | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Eşbütünleşme: Hata düzeltme modeli | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |