IEM1812 Statik Karar Modelleri

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IEM1812
Ad Statik Karar Modelleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SÜLEYMAN BİLGİN KILIÇ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı bilimsel karar sürecinde, uygun (en iyi) davranış şeklini belirlemektir.

Dersin İçeriği

Genel giriş, ayrık dinamik programlama, geriye doğru özyinelemeli denklemler, dinamik programlamada boyutluluk sorunu, Markov karar süreci, Makov karar problemlerinin kapsamı, sonlu aşama modelleri, sonsuz aşama modelleri, Markov karar problerinin doğrusal programlama çözümü

Dersin Ön Koşulu

matematiksel altyapı

Kaynaklar

ilgili Internet kaynakları ve veritabanları

Notlar

İlgili istatistiksel ve matematiksel programlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Karar verme için hesaplamalı modelleme kavramını geliştirmeyi amaçlar: nerede, neden, ne, kim ve nasıl
ÖÇ02 Model kurma ve çözme kavramını geliştirmeyi amaçlar
ÖÇ03 Bilimsel karar sürecinde, uygun (en iyi) davranış şeklini belirlemektir.
ÖÇ04 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir ve tanımlar
ÖÇ05 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar 1
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genel giriş İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Modelleme kavramı: nerede, neden, ne, kim ve nasıl İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Modeller nerelerde kullanılır İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Tahmin ve kestirme İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Teori ve tasarımı anlamak İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Model oluşturma ve kullanma İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Model çözümü için bilgisayar kullanımı İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav İlgili kitap ve kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğru soruyu sormak, kim ne yapar İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Verileri bulma ve kaliteyi değerlendirme İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Model oluşturma ve belgeleme İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kalite güvencesi sağlama ve belirsizlik İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Model sürekliliği İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Topluluk modelleme İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Modellemenin geleceği İlgili kitap ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kitap ve kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kitap ve kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS