Genel Bilgi
Kod | IEM1812 |
Ad | Statik Karar Modelleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN BİLGİN KILIÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bilimsel karar sürecinde, uygun (en iyi) davranış şeklini belirlemektir.
Dersin İçeriği
Genel giriş, ayrık dinamik programlama, geriye doğru özyinelemeli denklemler, dinamik programlamada boyutluluk sorunu, Markov karar süreci, Makov karar problemlerinin kapsamı, sonlu aşama modelleri, sonsuz aşama modelleri, Markov karar problerinin doğrusal programlama çözümü
Dersin Ön Koşulu
matematiksel altyapı
Kaynaklar
ilgili Internet kaynakları ve veritabanları
Notlar
İlgili istatistiksel ve matematiksel programlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karar verme için hesaplamalı modelleme kavramını geliştirmeyi amaçlar: nerede, neden, ne, kim ve nasıl |
ÖÇ02 | Model kurma ve çözme kavramını geliştirmeyi amaçlar |
ÖÇ03 | Bilimsel karar sürecinde, uygun (en iyi) davranış şeklini belirlemektir. |
ÖÇ04 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir ve tanımlar |
ÖÇ05 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel giriş | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Modelleme kavramı: nerede, neden, ne, kim ve nasıl | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Modeller nerelerde kullanılır | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tahmin ve kestirme | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Teori ve tasarımı anlamak | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Model oluşturma ve kullanma | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Model çözümü için bilgisayar kullanımı | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğru soruyu sormak, kim ne yapar | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Verileri bulma ve kaliteyi değerlendirme | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Model oluşturma ve belgeleme | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kalite güvencesi sağlama ve belirsizlik | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Model sürekliliği | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Topluluk modelleme | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Modellemenin geleceği | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kitap ve kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |