Genel Bilgi
Kod | IEM1805 |
Ad | Panel Veri Analizi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HALİL İBRAHİM KESKİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin Panel Veri Analizine ilişkin temel ekonometrik yöntemleri öğrenmiş olmaları ve iktisadi uygulamalar ile bu yöntemleri kullanabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, öğrencilere panel veri analizi ve yöntemlerin uygulamalarını sağlamak için tasarlanan iki dönemden birincisidir.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Hsiao, C. (2022). Analysis of panel data. Cambridge university press. Raj, B., & Baltagi, B. H. (Eds.). (2012). Panel data analysis. Springer Science & Business Media. Tatoğlu, F. Y. (2012). Panel veri ekonometrisi. Beta Yayınevi.
Notlar
İlgili Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci Panel Veri Analizine ilişkin temel kavramları anlar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler temel panel ekonometrik modellerin özelliklerini anlar |
ÖÇ03 | Öğrenciler temel panel ekonometrik modellerin tahmin etme becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Öğrenciler tahmin ettiği temel panel ekonometrik modelleri iktisadi olarak yorumlama becerisi kazanır. |
ÖÇ05 | Öğrenciler panel tahmincilerinin varsayımlarının ihlallerini kontrol etme yeteneği kazanır. |
ÖÇ06 | Öğrenciler panel tahmincilerinin varsayımlarının ihlallerini düzeltecek yöntem ve teknikleri kullanma yeteneği kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Panel verinin ekonometrisinin temel kavramları | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Panel veri modelleri 1 | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Panel veri modelleri 2 | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Panel veri modellerinin tahmini | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Havuzlanmış En Küçük Kareler Yöntemi | İlgili Okuma ve peroblem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | İlk Fark Tahmincisi | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Grup İçi Tahmincisi | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
9 | Gruplararası Tahmincisi | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Sabit etkiler modelinin maksimum olabilirlik tahmincisi | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Rassal etkiler modeli | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Genelleştirilmiş en küçük kareler yöntemi | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Panel veri modellerine ilişkin varsayımların testi | İlgili okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Panel veri modellerine ilişkin heterojenlik testleri | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Panel veri modellerine ilişkin yatay kesit bağımlılığı testleri | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Panel veri modellerine ilişkin varsayımların genişletilmesi | İlgili Okuma ve problem seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |