IEM759 Çok Amaçlı Optimizasyon

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IEM759
Ad Çok Amaçlı Optimizasyon
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY


Dersin Amacı

İlgili problemlerin çözümü için kullanılacak doğru yöntemi seçer, matematiksel olarak modeller, problemleri paket programlar yardımıyla çözer.

Dersin İçeriği

Optimizasyona Giriş, Kısıtlı Optimizasyon, Kısıtsız Optimizasyon, Doğrusal Programlamaya Giriş, Doğrusal Programlama Problemlerinin Çözümü, Duyarlılık Analizi, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Hedef Programlamaya Giriş, TOPSIS Yöntemi, VIKOR Yöntemi, MULTIMOORA Yöntemi, Karar Problemlerinde Bulanıklık, Bulanık TOPSIS

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul gerekmemektedir

Kaynaklar

Öztürk, Ahmet (2016 ). Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi, Bursa.

Notlar

Hamdy A Taha (2001). Araştırma Yöntemleri, (Çev. Ş Alp Baray ve Şakir Esnaf) Literatür Yayıncılık. Holzman, A. G. (e-book) (2020). Mathematical Programming for Operations Researchers and Computer Scientists (1st ed) CRC Press


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çok amaçlı karar problemlerinin özelliklerini öğrenir.
ÖÇ02 Çok kriterli karar problemlerinin özelliklerini öğrenir.
ÖÇ03 Çok kriterli karar verme tekniklerini kullanma becerisi kazanır.
ÖÇ04 Çok amaçlı karar verme tekniklerini kullanma becerisi kazanır.
ÖÇ05 Ekonomi ve işletme alanlarında, çok kriterli karar verme problemlerini formüle ederek çözme becerisi kazanır.
ÖÇ06 Derste öğrenilen modellerin sonuçlarını yorumlama becerisi kazanır.
ÖÇ07 Problemlerin bazılarını Excel paket programı ile çözme becerisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Optimizasyon Problemleri, Önemi ve Temel Kavramlar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
2 Kısıtlı Optimizasyon Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
3 DP Problemleri ve Temel Bilgileri Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 Simpleks Yöntemi ile Çözüm Yöntem Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme
5 Duyarlılık Analizinin Önemi ve DP Probleminde Duyarlılık Analizi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Çok Amaçlı Karar Vermede Temel Kavramlar, Özellikler ve Modelin Kurulması – Hedef Programlama Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
7 Hedef Programlama ve Excel ile Çözümü Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çok Amaçlı Optimizasyon Yöntemi MULTIMOORA ve Excel ile Çözümü Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Çok Kriterli Karar Problemleri ve TOPSIS Yöntemi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
11 Çok Kriterli Karar Problemleri ve Çatışan Kararlar VIKOR Yöntemi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
12 Kriterlerin Önem Derecelerinin Belirlenmesinde Kullanılan Farklı Yöntemler Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Amaçların Önem Derecelerinin Belirlenmesinde Kullanılan Farklı Yöntemler Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 Karar Problemlerinde Bulanıklık ve Dilsel İfadelerin Kullanılması Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
15 Bulanık TOPSIS Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS