Genel Bilgi
Kod | IEM717 |
Ad | Vektör Uzayları II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERSİN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Lineer cebirin somut yönleriyle ilgili bilgi ve beceri kazandırmak, Matrisler ve Homojen ,Lineer Denklem Sistemleri ile ilgili temel kavramaları kavratmak, Sistemleri matrisler yardımıyla çözmek, vektör uzayları ve soyut matematiksel kavramları kavratmak ve soyut düşünmeyi öğretmek.
Dersin İçeriği
Lineer denklem sistemleri, matrisler ve sistemler ile matrisler arasındaki ilişkiler.Elemanter satır (sütun) işlemleri ile homojen ve lineer denklem çözümü.Vektör uzayları ve altuzaylar.Baz, boyut ile koordinatlar.Lineer dönüşümler ve lineer dönüşümler cebiri.Lineer fonksiyoneller, dual uzay, sıfırlayan polinomlar. Lagrange interpolasyonu.Değişmeli halkalar ve determinant fonksiyonu.Permütasyonlar.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Determinant fonksiyonunun özelliklerini bilir. |
ÖÇ02 | Birçok özel lineer dönüşüm örneği ve linner dönüşümlerle ilgili önemli bazı teoremleri ispatlayabilir. |
ÖÇ03 | Lineer dönüşümlerin en basit matris formları olan üçgensel ve köşegen form hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Bir T lineer dönüşümünü sıfırlayan polinomların sınıfını belirleyerek T nin minimal polinomunu bulabilir. T nin Jordan formunu elde edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Determinant fonksiyonunun alan ve diğer uygulamaları. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Determinantın tekliği ve determinant özellikleri. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Özdeğer ve özvektörler. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sıfırlayan polinomlar ve invaryant altuazylar. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Üçgenselleştirme ve köşegenleştirme. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Direkt toplam parçalanışları. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İnvarynat direkt toplamlar ve asal parçalanış teoremi. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Devirli altuzaylar ve sıfırlayanlar. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Devirli parçalanışlar | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Jordan formu. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İç çarpımlar. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İç çarpım uzayları. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ortogonallik ve dik tümleyenler. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ortogonallik ve dik tümleyenler. | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |