Genel Bilgi
Kod | FEL722 |
Ad | Bilim Felsefesi ve Hermeneutik II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal bilimlerin epistemolojik, ontolojik ve metodolojik problemlerine yönelik tarihselci(hermeneutik) vb. yaklaşımlar arasındaki farklılıkları inceler ve karşılaştırır. Hermeneutik düşünce geleneğinde bilime ve bilimselliğe yönelik anlayışları çözümler ve değerlendirir.
Dersin İçeriği
sosyal bilimlerin problemleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Hermeneutik (Yorumbilgisi) Üzerine Yazılar, Der-Çev. Doğan Özlem, İnkılap Kitabevi. Hermeneutik ve Tin Bilimleri, W. Dilthey, Çev. Doğan Özlm, Paradigma Yy. İki Kültürü Aşmak, Ed. Richard E. Lee, Immanuel Wallerstein, Çev.Aysun Babacan, Metis yy, 2007. Hermeneutik ve Tin Bilimleri, W. Dilthey, Çev. Doğan Özlm, Paradigma Yy.
Notlar
Sonsuz Düşünce,Alain Baidou, Çev. Işık Ergüden –Tuncay Birkan, Metis yy, 2006. Avrupa Evrenselciliğ-Gücün Retoriği, Immanuel Wallerstein, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, bgst yy, 2010. Tarihsel Kapitalizm, Immanuel Wallerstein, Çev. Necmiye Alpay, Metis yy, 2006. H. G. Gadamer, Hakikat ve Yöntem, Paradigma Yayınları, 2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarihselliğin ortaya çıkışında çeşitli filozofların görüşlerini göz önünde bulundurur |
ÖÇ02 | Sosyal bilimlerde hakikat sorununu tartışır |
ÖÇ03 | Kültür ve bilim ilişkisini kavrar |
ÖÇ04 | Türkiye´de hermeneutik´in konumunu analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel giriş | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hermeneutiğin Doğuşu/Dilthey | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hermeneutik/Gadamer | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Tin Bilimleri Kuramı/G. Misch | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Dilthey´da Teroik bilme ve pratik yaşama kesinliği bağıntısı/M. Riedel | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Gadamer´in hermeneutiği üzerine | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sosyal bilimlerde hakikat sorunu | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Hakikat | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | bilimsel evrenselcilik/I. Wallerstesin | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Felsefe ve hakikat/A. Badiou | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kültür ve Bilim ilişkisi | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tarihselcilik ve tarih bilinci | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Gadamer´in Hakikat ve Yöntem anlayışına yönelik tartışmalar | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Türkiye´de hermeneutik | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel değerlendirme | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Final sınavı | konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |