FEL704 Tabakalaşma ve Azgelişmişlik Kuramları (S)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FEL704
Ad Tabakalaşma ve Azgelişmişlik Kuramları (S)
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ


Dersin Amacı

Ulusal düzeyde küçük gruplardan büyük bloklara kadar sınıf, zümre, etnisite, cinsiyet, kimlik, göçler, yoksulluk, bağımlılık, emperyalizm, hiyerarşik eşitsiz gelişme, jeopolitik ve toplumsal ayrışmalar gibi konuların hem mikro hem makro düzeyde özgüllük ve ortaklıklarını, süreç ve sonuçlarını görülebilme ve değerlendirilebilme.

Dersin İçeriği

Tabakalaşama, yatay ve dikey ayrışmalar, güç ve iktidar,zümreler, ırk, cinsiyet, dil, din, etnisite temelli ayrışma ve gruplaşmalar, sınıflar, milliyetçilik, milliyetlik, devlet, ülke, coğrafya ayrışmaları, eski-yeni dünya düzeni, çevre sorunları, siyaset, demokrasi, oligarşi, otoritarizm, totalitarizm, eşitlik ve özgürlükler, neoliberal düzenlemeler ve toplumsal boyutları, genel olarak toplumsal ve küresel ayrışmaların sebep ve sonuçlarının tartışılması

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Marx, Weber, Pareto, B. Moore, Anderson, Hobsbawm, Foucault, Wallerstein, Boratav, T. Öngen başta olmak üzere ilgili klasik kitap ve makaleler

Notlar

Support material is other classic and current books and articles on the subject.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toplumsal farklılaşma, yatay ve dikey ayrışmalarla ilgili teorik ve güncel bilgilere sahip olur.
ÖÇ02 Uzmanlaşma, sınıf, statü, zümre, güç, iktidar konularında teorik ve güncel bilgilere sahip olur.
ÖÇ03 Gelir ve servet dağılımları, meslek ve eğitim gibi uzmanlaşmalarla toplumsal yapı arasında bağlar kurar.
ÖÇ04 Bağımlılık, nüfuz, iktidar, sınıf ve zümreler arasında bağlar kurar.
ÖÇ05 Eski-yeni dünya düzeni, bunun hiyerarşik ve eşitsiz oluşumu, ülke sınıflamaları, gelişmişlik farklılıkları üzerine bilgi ve kavrayışa sahip olur.
ÖÇ06 İktisadi ve siyasal oluşumlarla savaş ve çatışmalar arasında bağlar kurar.
ÖÇ07 Toplumsal yapı analizlerinde tabakaların, sınıf ve zümre oluşumlarının etkisi analiz ve sentez edebilir.
ÖÇ08 Toplumsal çatışma, paylaşım ve dayanışma konularında öneriler geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin ana teması, tabakalaşama ve ayrışma konusunda genel giriş Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Toplumsal farklılaşma, yatay ve dikey ayrışmalar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Zümreler, ırk, cinsiyet, dil, din, etnisite temelli ayrışma ve gruplaşmalar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Sınıf Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
5 Milliyetçilik, milliyetlik, devlet, ülke, coğrafya ayrışmaları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Eski-yeni dünya düzeni, neoliberal düzenlemeler ve toplumsal boyutları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
7 Emperyalizm, yayılmacılık, bağımlılık kuramları ve tartışmaları Kaos, çatışma, risk, tehdit ve hareketlilik Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kaos, çatışma, risk, tehdit ve hareketlilik Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Kadın sorunları, feminizm Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Çevre sorunları ve ekolojik temelli sorunlar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Tabakalaşma, siyaset, demokrasi, oligarşi, otoritarizm, totalitarizm tartışmaları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
13 Tabakalaşma, sınıf, zümre, iktidar konularında güncel tartışmalar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
14 Tabakalaşma ile hukuk, düzen, toplumsal yapı ve değişim arasındaki ilişkilere dair güncel tartışmalar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Eşitlik ve özgürlük üzerine alternatif tartışmaları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS