Genel Bilgi
Kod | FEL704 |
Ad | Tabakalaşma ve Azgelişmişlik Kuramları (S) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ulusal düzeyde küçük gruplardan büyük bloklara kadar sınıf, zümre, etnisite, cinsiyet, kimlik, göçler, yoksulluk, bağımlılık, emperyalizm, hiyerarşik eşitsiz gelişme, jeopolitik ve toplumsal ayrışmalar gibi konuların hem mikro hem makro düzeyde özgüllük ve ortaklıklarını, süreç ve sonuçlarını görülebilme ve değerlendirilebilme.
Dersin İçeriği
Tabakalaşama, yatay ve dikey ayrışmalar, güç ve iktidar,zümreler, ırk, cinsiyet, dil, din, etnisite temelli ayrışma ve gruplaşmalar, sınıflar, milliyetçilik, milliyetlik, devlet, ülke, coğrafya ayrışmaları, eski-yeni dünya düzeni, çevre sorunları, siyaset, demokrasi, oligarşi, otoritarizm, totalitarizm, eşitlik ve özgürlükler, neoliberal düzenlemeler ve toplumsal boyutları, genel olarak toplumsal ve küresel ayrışmaların sebep ve sonuçlarının tartışılması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Marx, Weber, Pareto, B. Moore, Anderson, Hobsbawm, Foucault, Wallerstein, Boratav, T. Öngen başta olmak üzere ilgili klasik kitap ve makaleler
Notlar
Support material is other classic and current books and articles on the subject.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal farklılaşma, yatay ve dikey ayrışmalarla ilgili teorik ve güncel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Uzmanlaşma, sınıf, statü, zümre, güç, iktidar konularında teorik ve güncel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ03 | Gelir ve servet dağılımları, meslek ve eğitim gibi uzmanlaşmalarla toplumsal yapı arasında bağlar kurar. |
ÖÇ04 | Bağımlılık, nüfuz, iktidar, sınıf ve zümreler arasında bağlar kurar. |
ÖÇ05 | Eski-yeni dünya düzeni, bunun hiyerarşik ve eşitsiz oluşumu, ülke sınıflamaları, gelişmişlik farklılıkları üzerine bilgi ve kavrayışa sahip olur. |
ÖÇ06 | İktisadi ve siyasal oluşumlarla savaş ve çatışmalar arasında bağlar kurar. |
ÖÇ07 | Toplumsal yapı analizlerinde tabakaların, sınıf ve zümre oluşumlarının etkisi analiz ve sentez edebilir. |
ÖÇ08 | Toplumsal çatışma, paylaşım ve dayanışma konularında öneriler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin ana teması, tabakalaşama ve ayrışma konusunda genel giriş | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Toplumsal farklılaşma, yatay ve dikey ayrışmalar | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Zümreler, ırk, cinsiyet, dil, din, etnisite temelli ayrışma ve gruplaşmalar | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Sınıf | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
5 | Milliyetçilik, milliyetlik, devlet, ülke, coğrafya ayrışmaları | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Eski-yeni dünya düzeni, neoliberal düzenlemeler ve toplumsal boyutları | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Emperyalizm, yayılmacılık, bağımlılık kuramları ve tartışmaları Kaos, çatışma, risk, tehdit ve hareketlilik | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kaos, çatışma, risk, tehdit ve hareketlilik | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Kadın sorunları, feminizm | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Çevre sorunları ve ekolojik temelli sorunlar | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Tabakalaşma, siyaset, demokrasi, oligarşi, otoritarizm, totalitarizm tartışmaları | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Tabakalaşma, sınıf, zümre, iktidar konularında güncel tartışmalar | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Tabakalaşma ile hukuk, düzen, toplumsal yapı ve değişim arasındaki ilişkilere dair güncel tartışmalar | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Eşitlik ve özgürlük üzerine alternatif tartışmaları | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |