Genel Bilgi
Kod | FDB828 |
Ad | Manevi İlimlerde Anlama ve Yorumlama Sorunu |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT |
Dersin Amacı / Hedefi
Felsefe ve Din Bilimleri alanında kullanılan yöntemler öğrenilir ve araştırma yaparken faydalanılır.
Dersin İçeriği
Felsefe ve Din Bilimleri alanında kullanılan araştırma yöntemleri incelenir.
Dersin Ön Koşulu
Lisansüstü programında kayıtlı öğrenci olmak
Kaynaklar
Şafak Ural; Bilim Felsefesi, Bilgi Bilim ve İslam, 2005, Cilt: I, S. 35-42; Celal Türer, Bilim Felsefesi, Erciyes İlahiyat Dergisi, 1998, Sayı: 10, S. 169-186; Hüsameddin Arslan, Epistemik Cemaat, Paradigma Yayınları; Peter L. Berger-Thomas Luckmann, Gerçekliğin Sosyal İnşası, Paradigma Yayınları; Yağmur Denizhan, İlkay Sunar, Gürol Irzık, Zafer Toprak, Sosyal Bilimlerde Alternatif Bir Paradigma Gerekli Mi, Mümkün Mü?, Bogaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Komisyonu; Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın, Metis Yayınları
Notlar
Edisyon, Sosyal Bilim Ne İşe Yarar, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Peter Wınch, Sosyal Bilim Düşüncesi Ve Felsefe, Vadi Yayınları. Imre Lakatos Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi, Alfa Yayınları Hüsamettin Arslan (Der.& Trc.) “Araştırma Retoriği” Retorik, Hermeneutik ve Sosyal Bilimler (İnsan Bilimlerinde Retoriğe Dönüş) İçinde, Paradigma Yayınları, 127-170. Brian Fay, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, Ayrıntı Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında kullanılan yöntemleri tanır. |
ÖÇ02 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında kullanılan yöntemleri kullanabilir. |
ÖÇ03 | Yöntemin bir araç olduğunu anlar. |
ÖÇ04 | Yeni yöntemler geliştirmenin gerektiğini anlar. |
ÖÇ05 | Zaman, mekan, coğrafi çevre, zihniyet dünyası, sosyokültürel normlar, ekonomi ve eğitim gibi unsurların din ile ilişkisini kavrayabilmelerini sağlamak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanyazın araştırması yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | İlk hafta gerekli açıklamalar yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Sınıflandırma Dönemi | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Tarih şuuru | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Yorumbilim | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Pozitivizm | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Diltey | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Tabiatçılık ve tarihçilik arasındaki tezat | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Açıklama ve Anlama | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | İhtilafları Aşma Girişimi | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Yanlışlamaya Giriş | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Paradigmalar | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Epistemik Cemaat | Her hafta gerekli açıklama yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Levinas | Every week the necessary explanation is made. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Keşfi-İnşa | Every week the necessary explanation is made. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Every week the necessary explanation is made. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Every week the necessary explanation is made. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |