FDB1731 Din Psikolojisi Açısından Din ve Dindarlığın Tanımlanması

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1731
Ad Din Psikolojisi Açısından Din ve Dindarlığın Tanımlanması
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencinin din ve dindarlık çalışmalarını tanıyabilmesi, din psikolojisinin dindarlığa çok boyutlu ve çok yönlü yaklaşımını nedenleri ile açıklayabilmesi, bu bağlamda din psikolojik açıdan özgün dindarlık tanımı yapabilmesidir.

Dersin İçeriği

Dinin tanımlanması, dindarlığın tanımlanması, dindarlık boyutları, dinarlık tasnifleri ve dindarlık tiplemeleri, dindarlığın duygusal temelleri, dindarlığın davranışsal temelleri, dindarlığın bilişsel temelleri, iç güdümlü ve dış güdümlü dindarlık, özsel dindarlık, işlevsel dindarlık, duygu temelli dindarlık, bireysel ve toplumsal dindarlık.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ali Ayten, Psikologların Din ve Tanrı Görüşleri, 2021, İstanbul, iz yayıncılık. Carl Gustav Jung, Psikoloji ve Din, 1998, İstanbul: Okyanus Yayınları. Erich Fromm, Psikanaliz ve Din, 2006, İstanbul: Say Yayınları. Gordon W. Allport, Birey ve Dini, 2004, İstanbul: Elis Yayınları.

Notlar

Hasan Kayıklık, Din Psikolojisi, 2011, Adana: Karahan Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1. Bu dersin sonunda öğrenci, dinin ve dindarlığın psikolojik yönden tanımlamasını yapabilecek.
ÖÇ02 Dindarlığın tanımlanmasına yönelik psikolojik yaklaşımları ayırt ederek analiz edebilecek.
ÖÇ03 Psikoloji ekollerinin dindarlığa yaklaşımları hakkında fikir sahibi olacak.
ÖÇ04 Dindarlığın boyutlandırma çalışmalarını bilecek ve din ile dindarlık boyutları arasındaki farklılıkları açıklayabilecek.
ÖÇ05 Din ve dindarlığın özsel ve işlevsel tanımlarını ayırt edebilecek.
ÖÇ06 Dindarlık tiplemeleri hakkında bilgi sahibi olacak ve bu tiplemeleri karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecek.
ÖÇ07 Bireysel dinsel yaşayışın duygusal, düşünsel ve davranışsal temellerini din psikolojik bağlamda tahlil edebilecek.
ÖÇ08 Dindarlık tasniflerinin hangi esaslara dayanılarak yapıldığını değerlendirebilecek.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanım Kavramı, İlgili Kaynakları Okuma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma ilgili kaynağı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Din Tanımlanması ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
3 Dindarlığın Tanımlanması ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Psikolojik Açıdan Dindarlık Kriterleri ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Dindarlığı Besleyen Kaynaklar ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dindarlığı Tanımlama Çalışmalarının Tarihsel Arka Planı ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Dindarlığın Boyutları: Stark ve Glock ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dindarlığı Etkileyen Faktörler ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kur’an’a göre Dindarlık Tipleri ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dindarlık Tipleri: İçe Dönük- Dışa Dönük Dindarlık ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dindarlık Tipleri: Geleneksel Dindarlık- Modern Dindarlık ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dindarlık Tipleri: Popüler Dindarlık ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sosyo-Kognitif Açıdan Dindarlık Tipleri: Liberal, Muhafazakâr, Dogmatik Ve Fanatik Dindarlık ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kişilik Tipleri Ve Dindarlık İlişkisi ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS