FDB732 Yetişkinlik ve Yaşlılık Dönemi Dindarlığı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB732
Ad Yetişkinlik ve Yaşlılık Dönemi Dindarlığı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU


Dersin Amacı

Dersin amacı yetişkinlik ve yaşlılık dönemini gelişimsel açıdan incelemek ve bu gelişim dönemlerinde dinî yaşayışta ortaya çıkan değişim ve dönüşümleri ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği

Gelişim Psikolojisi, Gelişim Kuramları, Yaşam Boyu Gelişim, Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Fiziksel, Psikososyal ve Bilişsel Gelişim, Tarihte ve Farklı Kültürlerde Yaşlılık, Yaşlılıkta Ölüm ve Yas Psikolojisi, Yetişkinlik ve Yaşlılık Döneminde Dinî Yaşayış

Dersin Ön Koşulu

Ders için herhangi bir ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Bacanlı, H., & Terzi, Ş. I. (Eds.). (2012). Yetişkinlik ve yaşlılık: Gelişimi ve psikolojisi. Açılımkitap. Ersanlı K. & Kalkan M. (2008). Psikolojik, sosyal ve bedensel açıdan yaşlılık. Pegem Akademi. Hökelekli, H. (2008). Ölüm, ölüm ötesi psikolojisi ve din. Dem Yayınları. Karaca, F. (2007). Dini gelişim teorileri. Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Kayıklık, H. (2003). Orta yaş ve yaşlılıkta dinsel eğilimler. Adana: Baki Kitabevi. Onur, B. (2011). Gelişim psikolojisi yetişkinlik-yaşlılık-ölüm. Ankara: İmge Kitabevi. Yaparel, R. (1987). Yirmi-kırk yaşlar arası kişilerde dinî hayat ile psiko-sosyal uyum arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Notlar

Baynal, F. (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 206-231. Bedir, F. N. (2017). Yetişkinlerin çocukluk anılarındaki Tanrı imgesinin analizi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(32), 717-740. Demirkan F. S. (2020). Yetişkin kronik hastalarda Allah’a bağlanma, duygu durumu ve yaşan memnuniyeti ilişkisi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(1), 449-482. Göcen, G. (2013). Pozitif psikoloji düzleminde psikolojik iyi olma ve dini yönelim ilişkisi: Yetişkinler üzerine bir araştırma. Toplum Bilimleri Dergisi, 7(13), 97-130. Kimter, N. & Köftegül, Ö. (2017). Yetişkinlerde ölüm kaygısı ile dindarlık arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(36), 55-82. Mehmedoğlu, Y. (2001). Erişkin bireyin kendilik bilinci ve din eğitimi. Rağbet Yayınları. Uysal, V. (2015). Genç yetişkinlerde affetme eğilimleri ve dinî yönelim/dindarlık. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 48, 35-56.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gelişim Psikolojisi alanını tanır.
ÖÇ02 Gelişim Kuramlarını bilir.
ÖÇ03 Yaşam Boyu Gelişimi kavrar.
ÖÇ04 Yetişkinlikte ve yaşlılıkta gerçekleşen fiziksel, psikososyal ve bilişsel gelişimleri kavrar.
ÖÇ05 Tarihsel tecrübede, farklı kültürlerde yaşlılığın nasıl algılandığını ve hangi anlamlara geldiğini öğrenir.
ÖÇ06 Yetişkinlikte ve yaşlılıkta yerine getirilmesi gereken gelişimsel görevleri bilir.
ÖÇ07 Yaşlılıktaki ölüm düşüncesi ve yas tecrübesini psikolojik açıdan tahlil eder.
ÖÇ08 Yetişkinlik ve yaşlılık dönemi dinî yaşayışını psikolojik açıdan çözümler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gelişim Psikolojisinin Tanımı ve Temel Kavramları İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Gelişim Psikolojisinin Yöntemi ve Temel Problemleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Gelişim Kuramları ve Yaşam Boyu Gelişim İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Genç Yetişkinlik, Orta Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Fiziksel Gelişim İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Genç Yetişkinlik Döneminde Psikososyal ve Bilişsel Gelişim İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Orta Yetişkinlik Döneminde Psikososyal ve Bilişsel Gelişim İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yaşlılık Döneminde Psikososyal ve Bilişsel Gelişim İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tarihsel Süreçte ve Kültürlerde Yaşlılık İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Gelişimsel Görevler İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Ruh Sağlığı İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Ölüm ve Yas Psikolojisi İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Genç Yetişkinlik Dönemi Dinî Yaşayışı İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Orta Yetişkinlik Dönemi Dinî Yaşayışı İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yaşlılık Dönemi Dinî Yaşayışı İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS