FBE713 Fen Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme: Kuram ve Uygulamaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FBE713
Ad Fen Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme: Kuram ve Uygulamaları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK


Dersin Amacı

Bu ders kuramsal ve uygulama olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Kuramsal bölümde öğrenciler işbirlikli öğrenme yönteminin genel özelliklerini ve kuramsal temelini kavrayacaklardır. Uygulama bölümünde ise ilgili literatür taranarak ortaokul fen dersinde bir konunun öğretilmesine yönelik olarak bir işbirlikli öğrenme ortamı tasarlayarak yöntemi uygulama fırsatı bulacaklardır. Uygulama süreciyle hedeflenen, öğrencinin yöntemi deneyimlemesi ve çalışmasını bilimsel bir araştırmaya dönüştürerek makale formatında raporlaştırmasıdır. Özgün çalışmaların yayınlanması mümkün olabilecektir. Bu süreç aynı zamanda öğrencinin tez çalışması için bir ön deneyim olarak kabul edilebilir.

Dersin İçeriği

İşbirlikli öğrenme yöntemi neden gereklidir, Hangi kuramları temel alır, İşbirlikli öğrenmenin temel prensipleri , İşbirlikli öğrenme gruplarının temel özellikleri , Yöntemi uygularken sınıftaki ses düzeyi, dikkat, zaman, materyal ve enerji yönetimi , Sosyal beceriler, İşbirlikli öğrenme ortamında öğrencileri değerlendirme ve notlandırma, Ödüllendirme sistemi, İşbirlikli öğrenme yöntemleri, Rekabet ve ödül olmadan öğrencileri güdüleme, İşbirlikli öğrenme ortamında öğretmen ve öğrencinin sözel davranışları

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Kagan, S., & Kagan, M. (2009). Kagan Cooperative Learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing

Notlar

Johnson, D.W. & Johnson, R.T. (1989). Cooperation and competition. Interaction Book Company


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İşbirlikli öğrenme yönteminin hangi kuramlara dayandığını açıklar.
ÖÇ02 İşbirlikli öğrenmenin temel prensiplerini ifade eder.
ÖÇ03 İşbirlikli öğrenme yönteminin gerektirdiği ve geliştirdiği sosyal becerileri tanır.
ÖÇ04 İşbirlikli öğrenme ortamında öğrencileri değerlendirme sürecini açıklar.
ÖÇ05 İşbirlikli öğrenme yöntemi uygulaması sırasında sınıftaki ses düzeyi, zaman ve materyal yönetim sürecini açıklar.
ÖÇ06 İşbirlikli öğrenme yöntemlerini tanır.
ÖÇ07 Fen Bilimleri dersinde 5-8. Sınıf düzeyinde işbirlikli öğrenme ortamı tasarlayarak uygular.
ÖÇ08 Uyguladığı işbirlikli öğrenme ortamı tasarımının etkiliğini değerlendirir ve raporlaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin işlenişi ve içeriği hakkında genel bilgilendirme *Bölüm 2: İşbrilikli öğrenmeye (İÖ) neden gereksinim duyarız İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 *Bölüm 1: İÖ yöntemlerinin önemi *Bölüm1: Sıkça sorulan sorular *Bölüm 3: Araştırmalar ne diyor İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 *Böl 4: İÖ neden işe yarar (İşbirlikli öğrenmeyi destekleyen teoriler) İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Böl 2: İÖ ve küçük grup çalışması arasındaki farklar - Böl 3: İÖ'yi yapılandırmak İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Böl 3: İÖ'de öğretmenin rolü, Böl 12: İÖ sırasında öğretmen ve öğrencinin sözel davranışları İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Böl 5: Başarı için 5 anahtar İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Böl 15: Değerlendirme ve notlandırma İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav ödev Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 İÖ yöntemleri: Öğrenci takımları başarı grupları, ayrılıp birleşme, birlikte öğrenme, grup araştırması, takım-oyun-turnuva İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Makale: İÖ ile ilgili öğretmen yansıtmaları İlgili makale özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Makale: Sınıfta İÖ'yi uygulamak için gereken öğretmen yeterlikleri İlgili makale özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Makale: Yüz yüze İÖ'nin etkileri üzerine meta-analiz İlgili makale özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Böl 7: İÖ'den kim ne kazanır İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İÖ 'nin kullanıldığı bir fen ders planı incelemesi (ulusal tezlerin incelenmesi yoluyla) Ulusal tezlerin taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Öğrencilerin İÖ araştırma deneyimleri hakkında yansıtmaları Rapor özeti yazımı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları final ödevi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları final ödevi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS