FBE712 Fen Eğitiminde Kavram Yanılgıları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FBE712
Ad Fen Eğitiminde Kavram Yanılgıları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK


Dersin Amacı

Bu ders sonunda öğrenciler fen eğitiminde kavram yanılgılarının neler olduğunu, ortaya çıkarılma ve giderilme yollarını ilgili alanyazında yapılmış araştırmaları inceleyerek öğrenmiş olacaklardır.

Dersin İçeriği

Kavram yanılgısı nedir, kavram yanılgılarının kaynakları, Kavram Öğretimi ve Kavramsal Değişim, kavram yanılgılarının teşhis edilmesinde kullanılan yöntemler (kavram teşhis testleri, yazılı görüş alma, görüşme, çizim, kavram karikatürü, kavram haritası, analoji), kavram yanılgılarını giderme yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Gödek, Y. Polat, D. ve Kaya, V.H. F. (2018). Fen bilgisi öğretiminde kavram yanılgıları. Ankara: Pegem Akademi.

Notlar

Tsaparlis, G. & Sevian, H. (2013). Concepts of Matter in Science Education. Springer


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kavram yanılgısını tanımlar.
ÖÇ02 Kavramsal değişim Modeli'ni açıklar.
ÖÇ03 Kavram yanılgılarını teşhis etmede kullanılan stratejileri açıklar.
ÖÇ04 Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan stratejileri açıklar.
ÖÇ05 Ortaokul öğrencilerinin fen programından seçilen bir konuda kavram yanılgılarını ortaya çıkarmada, bir nitel bir nicel olmak üzere en az 2 tekniği kullanır.
ÖÇ06 Ortaokul fen programındaki konularla ilgili kavram yanılgılarını ortaya çıkarma amaçlı bilimsel bir çalışma yürütür ve makale formatında raporlaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Der hakkında genel bilgilendirme yapılması ve ders izlencesinin paylaşılması Yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bölüm 1 Giriş- İnsanlar nasıl öğrenir; Fendeki alternatif kavramaları nasıl ortaya çıkarır, tanır ve düzeltiriz Kitap bölümü özetleme: Allen (2010) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Makale okuma: Çocukların Fen Kavramlarıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler; Makale okuma: Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması Makale özetleme: Laçin Şimşek ve Tezcan, 2008; Yağbasan ve Gülçiçek, 2003 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Makale okuma: Fen eğitiminde iki aşamalı test ve görüşme kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması Makale özetleme: iki aşamalı test ve görüşme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Makale okuma: Fen eğitiminde üç aşamalı test ve çizim kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması Makale özetleme: üç aşamalı test ve çizim Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Makale okuma: Fen eğitiminde dört aşamalı test ve açık uçlu sorular kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması Makale özetleme: dört aşamalı test ve açık uçlu sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Makale okuma: Fen eğitiminde kavramsal değişim yaklaşımı-I: Teorik temelleri Makale özetleme: Canpolat ve Pinarbaşı, 2002 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Fen eğitiminde kavramsal değişim yaklaşımı-II Duit, Treagust, D. & Widodo, A. (2013). Teaching science for conceptual change: Theory and practice. In International handbook of research on conceptual change (pp. 499-515). Routledge. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
9 Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 -8. sınıf fen dersinden seçilen bir konuda kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması için 2 yöntem belirleme ve çalışmayı tasarlama Ulusal ve uluslararası literatürün taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 5-8. sınıf fen dersinden seçilen bir konuda kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması için 2 yöntem belirleme ve çalışmayı tasarlama Ulusal ve uluslararası literatürün taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Çalışmanın veri analizi bölümünün tartışılması Çalışmanın Tartışma bölümüne kadarki kısmın yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Çalışmanın Tartışma Bölümüyle ilgili tartışma Çalışmanın Tartışma bölümünün yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final ödevi teslimi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final ödevi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS