FBE711 Fen Eğitiminde Kavram Değişimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FBE711
Ad Fen Eğitiminde Kavram Değişimi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEDAT UÇAR


Dersin Amacı

Bu ders kapsamında kavram değişimi kuramları ve öğretimde uygulamalarının sistematik analizi.

Dersin İçeriği

Kavram değişimi kuramları ve uygulamaları

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Makaleler

Notlar

International Handbook of Research on Conceptual Change Edited By Stella Vosniadou (2013)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kavram değişimi kuramlarınını açıklar
ÖÇ02 Kavram değişimi kuramlarının fen derslerinde uygulamalarını yapar
ÖÇ03 Kavram değişim modellerini karşılaştırır
ÖÇ04 Fen öğretimi programını kavram değişimi modellerine göre eleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, ders izlencesi Ön hazırlıkyok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Kavram öğretimi nedir? Posner, G. J., & Strike, K. A. (1976). A categorization scheme for principles of sequencing content. Review of Educational Research, 46, 665-690. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kavram yanılgıs Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75, 649-672. Duit, R. (1999). Conceptual change approach in science education. In W. Schnotz, S. Vosniadou & M. Carretero (Eds.), New perspectives on conceptual change. Oxford, UK: Elsevier Science Ltd. Duit, R., Roth, W.-M., Komorek, M., & Wilbers, J. (2001). Fostering conceptual change by analogies-between Scylla and Charybdis. Learning and Instruction, 11, 283-303. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Posner-Strike modeli Strike, K. A., & Posner, G. J. (1992). A revisionist theory of conceptual change. In R. A. Duschl & R. J. Hamilton (Eds.), Philosophy of science, cognitive psychology, and educational theory and practice. Albany, NY: State University Press of New York. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Posne-Strike modeli ve fen öğretimi Pintrich, P. R., Marx, R. W., & Boyle, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63(2), 167-199. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 diSessa p-prim modeli diSessa, A. A. (1988). Knowledge in pieces. In G. Forman & P. B. Pufall (Eds.), Constructivism in the computer age (pp. 49-70). Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum. diSessa, A. A. (1993). Toward an epistemology of physics. Cognition and Instruction, 10(2&3), 105-225. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 diSessa p-prim modeli ve fen öğretimi diSessa, A. A. (2002). Why "conceptual ecology" is a good idea. In M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice (pp. 29-61). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publisher. diSessa, A. A., & Sherin, B. L. (1998). What changes in conceptual change? International Journal of Science Education, 20(10), 1155-1191. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Voniadou modeli Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1987). Theories of knowledge restructuring in development. Review of Educational Research, 57(1), 51-67. Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1992). Mental models of the Earth: A Study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24(4), 535-585. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Vosniadou modeli ve fen öğretimi Vosniadou, S. (2001a). Designing learning environments to promote conceptual change in science. Learning and Instruction, 11(4-5), 381-419. Vosniadou, S. (2001b). What can persuasion research tell us about conceptual change that we did not already know. International Journal of Educational Research, 35(7-8), 731-737. Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1987). Theories of knowledge restructuring in development. Review of Educational Research, 57(1), 51-67. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Chi modeli Chi, M. T. H., & Roscoe, R. D. (2002). The processes and challenges of conceptual change. In M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice (pp. 3-29). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publisher. Chi, M. T. H., & Slotta, J. D. (1993). The ontological coherence of intuitive physics. Cognition and Instruction, 10(2&3), 249-260. Chi, M. T. H., Slotta, J. D., & Leeuw, N. (1994). From things to processes: A theory of conceptual change for learning science concepts. Learning and Instruction, 4, 27-43. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Hewson modeli Hewson, P. W., & Hewson, M. G. A. B. (1984). The role of conceptual conflict in conceptua Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 Hewson modeli ve fen öğretimi Hewson, P. W., & Lemberger, J. (2000). Status as the hallmark of conceptual learning. In R. Millar, J. Leach & J. Osborne (Eds.), Improving science education: The contribution of research. Buckingham, Philadelphia: Open University Press. Hewson, P. W., & Thorley, N. R. (1989). The conditions of conceptual change in the classroom. International Journal of Science Education, 11(Special issue), 541-553. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
14 Kavram değişimi modellerinin karşılaştırılması Dört modeli içeren bir tablo oluşturma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Fen Öğretimi programının analizi MEB öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS